Natuur

DOELES ZINTUIGEN

 

Kinderen leren het beste wanneer ze zelf iets ervaren. Met deze activiteit rondom de zintuigen, kunnen de kinderen aan de hand van vijf proefjes de vijf zintuigen beter leren kennen.

Verdeel je groep in vier kleinere groepen. Zij gaan roulerend langs de volgende vier tafels.

 

Tafel 1 - voelen:

Leg dik tekenpapier, prikpennen en het opdrachtblad 'voelen' klaar. De kinderen ervaren door middel van het schrijven en lezen van braille hoe gevoelig hun vingers zijn.

 

Tafel 2 - zien:

Leg de optische illusies, een ringetje en het opdrachtblad 'zien' klaar. De kinderen ervaren hoe ze hun ogen voor de gek kunnen houden met behulp van optische illusies.

 

Tafel 3 - proeven:

Vul vier flesjes met water en schrijf er de nummers 1 t/m 4 op. Leng ze aan met respectievelijk suiker, zout, azijn en bitter lemon. Leg de flesjes, een aantal bekers en het opdrachtblad 'proeven' klaar. De kinderen gaan een blinde proef doen, van de smaken zout, zoet, bitter en zuur.

 

Tafel 4 - ruiken:

Leg de foto's en het opdrachtblad 'ruiken' klaar. De kinderen bedenken welke geuren bij welke omgeving passen.

 

De opdracht bij het zintuig 'horen' doe je op het eind klassikaal. Dit om omgevingsgeluiden zoveel mogelijk uit te schakelen. Leg hiervoor verschillende instrumenten en een doos klaar. Maak achtereenvolgens tien geluiden in de doos (zodat de kinderen het niet zien). Zij noteren hun antwoorden op het antwoordblad.

 

Je kunt alle werkbladen hier downloaden.

 

 

BALLON OPBLAZEN

 

Hoe blaas je een ballon op zonder er daadwerkelijk op te blazen en niets anders te gebruiken dan producten die thuis in het keukenkastje staan? Dat ontdekken de kinderen in dit stoere experiment. Het enige wat je nodig hebt zijn een ballon, een fles, azijn en zuiveringszout.

 

Doe een beetje zuiveringszout in een ballon en wat azijn in een fles. Bind vervolgens de ballon op hals van de fles. Zodra je de ballon rechtop houdt, valt het zuiveringszout in de azijn. Dit zorgt voor een reactie, het gaat namelijk borrelen. En het koolzuurgas dat ontstaat duwt lucht in de ballon, waardoor deze opgeblazen wordt. En hopla, weet wat geleerd!

 

 

GUMMI BEERTJES

 

Dit experiment laat kinderen zien uit welke onderdelen gummibeertjes bestaan en hoe deze reageren op water. Het enige wat je er voor nodig hebt, zijn twee gummibeertjes en een glas water.

 

Laat de kinderen de gummibeertjes zien en zoek samen op internet op waar de beertjes van gemaakt worden. Laat ze bedenken hoe de drie ingrediënten, suiker, gelatine en kleurstof, op water reageren. Vervolgens leg je een van de gummibeertjes in een glas met water.

 

De komende dagen ga je dit gummibeertje volgen en vergelijken met het andere beertje. Eerst zal het beertje steeds groter en lichter worden. Uiteindelijk gaat het kapot. Laat de kinderen de vorderingen bijhouden in de vorm van een logboekje, tabel of grafiek.

 

 

WATER TRANSPORTEREN

 

Hoe kun je water uit twee bekertjes verplaatsen naar een derde bekertje, zonder het aan te raken? Laat de kinderen over deze vraag nadenken en maak er daarna een experiment van. Het enige wat je nodig hebt zijn drie doorzichtige bekertjes en twee zakdoekjes.

 

Nadat de kinderen hebben geraden hoe het kan, laat je ze het zien. Je zet de drie bekertjes in een rij. Het linker- en rechterbekertje vul je met water, maar het middelste laat je leeg. Dan hang je een vanuit het middelste bekertje een zakdoekje naar het rechterbekertje en een naar het linkerbekertje. Je zult zien dat er binnen een paar uur evenveel water in de drie bekertjes zit.

 

 

ETIKETTEN MOESTUINTJES

 

Kort nadat de moestuintjes gekte op de basisscholen in Nederland is losgebarsten, duikt het probleem van het omplanten op. Ik heb geen 20 plantenbakken in de klas, en planten in de grond is bij ons op school geen optie.

 

Met de kinderen heb ik dus glazen potjes gespaard. Daar gaan we de kleine plantjes in omplanten. Zo'n glazen potje is ideaal, omdat je ook de wortels met de kinderen kunt bekijken. Voor de grotere plantjes moeten we nog een oplossing bedenken. Etiketten hebben we in ieder geval al. Ik laat ze door de kinderen inkleuren en plak ze dan met boeklon op de potjes.

 

Klik hier om de etiketten voor de moestuintjes te downloaden.

 

 

OPDRACHTEN BIJ DE MOESTUINTJES

 

Ook bij ons in de klas zijn de kinderen druk in de weer met de moestuintjes van de Albert Heijn. Omdat deze eigenlijk bedoeld zijn de middenbouw en mijn kinderen in groep 7/8 zitten, heb ik ze er wat uitdagendere opdrachten bijgegeven.

 

Ik gebruik de opdrachten nu als klaartaken voor kinderen die hun periodetaak af hebben, maar je zou ze ook voor de hele groep kunnen gebruiken.

 

- Teken de bak met moestuintjes na vanuit drie perspectieven: voor, zij en boven.

- Kies vijf plantjes uit en toon met een grafiek aan hoe ze in de eerste twee weken groeiden.

- Verzin een recept met ingrediënten uit de moestuintjes.

- Kies een groente uit en maak m.b.v. internet een verslagje met informatie erover.

- Schrijf een handleiding voor het verzorgen van de moestuintjes voor kinderen van groep 4.

 

Heb jij nog meer opdrachten? Laat ze me weten door hier te klikken.

 

 

BOUWEN IN DE BOVENBOUW

 

Op de school waar ik werk zijn we in de bovenbouw nu bezig met het thema bouwen. Ik wilde de kinderen aan de slag laten gaan met het beschrijven van constructies aan de hand van de eigenschappen van het materiaal.

 

Ik heb mijn leerlingen in groepjes verdeeld en elk groepje een ander materiaal gegeven. Ik heb gekozen voor bouwmaterialen van de kleuters, maar je zou ook knutselmateriaal kunnen gebruiken. Daarna heb ik de kinderen drie verschillende opdrachten gegeven die ze met hun materiaal moesten uitvoeren. Met behulp van een werkblad moesten ze hier mee aan de slag. Na een paar minuten rouleerden we, zodat de kinderen met verschillende soorten materiaal konden werken.

 

Klik hier om de werkbladen met opdrachten te downloaden.

 

 

AFVAL SCHEIDEN

 

Ik vind het als leerkracht belangrijk de kinderen iets mee te geven wat betreft het omgaan met het milieu. Daarom gaat het licht uit als we naar de gym gaan en worden bij mij in de klas zo min mogelijk onnodige blaadjes gebruikt. Volgend jaar wil ik ook actief aandacht besteden aan het scheiden van afval.

 

Nu thuis iedereen actief bezig is met het apart houden van zijn afval, komen we op veel scholen niet verder dan een papierbak. Ik heb voor volgend jaar echter vier bakken in de klas. Een voor papier, een voor plastic, een voor gft en een voor de rest. Voor alle vier de bakken heb ik een label gemaakt

 

Klik hier om de labels te downloaden.