Tekenen

 

KLEURPLATEN BOVENBOUW

 

Veel kinderen (en vooral meisjes) uit de bovenbouw, vinden het nog hartstikke leuk om kleurplaten te maken. En dat mag van mij best af en toe. Het is alleen zo moeilijk om geschikte kleurplaten te vinden voor kinderen uit deze leeftijdscategorie.

 

Daarom heb ik 24 kleurplaten verzameld die je zo in je bovenbouwklas kunt gebruiken. Ook heb ik 12 kleurplaten verzameld van bekende schilderijen en 12 van beroemde bouwwerken. Ik heb ze bij elkaar gezet in een bestandje dat je hieronder kunt downloaden. Je zou er zelfs een tekenles aan kunnen wijden, met als doel het kleurgebruik. Veel kleurplezier.

 

Klik hier om 24 kleurplaten voor de bovenbouw te downloaden.

Klik hier om 12 kleurplaten van bekende schilderijen te downloaden.

Klik hier om 12 kleurplaten van beroemde bouwwerken te downloaden.

Klik hier om 10 kleurplaten van de tien tijdvakken te downloaden.

 

 

 

4 STERREN TEKENING

 

Zoals bij alle lessen, is het ook in de eerste tekenles bekangrijk om de kinderen te laten weten wat je van ze verwacht. Daar heb ik nu deze 'instructie' voor gemaakt. Dit is naar een idee op pinterest, waar ik de oorspronkelijke bron niet meer van kan vinden.

 

Maak vier vergelijkbare tekeningen (zelfde opdracht of onderwerp), maar van verschillende kwaliteit. Zorg dat er bij elke tekening steeds aan een eis meer wordt voldaan dan bij de vorige. Laat de tekeningen aan je leerlingen zien en laat hen ze met elkaar vergelijken. Wat valt ze op? Wat vinden ze ervan?

 

Leg daarna de sterren op tafel. Een ster, twee sterren, drie sterren en vier sterren. Laat de kinderen het aantal sterren bij de tekening plakken dat ze erbij vinden horen. Noteer ook de eisen waar een tekening, met bjvoorbeeld drie sterren, aan moet voldoen.

 

In de tekenlessen die daarop volgen kun je hiernaar verwijzen. Je kunt bijvoorbeeld als doel stellen dat iedereen minimaal een drie sterren tekening maakt.

 

Zelf geen zin om een voorbeeld te maken? Download dat van mij (ingescand) dan en print het uit.

 

Klik hier om de vier sterren tekening te downloaden.

 

 

GRACHTENPANDEN IN HOUTSKOOL

 

Op de school waar ik werk, wordt er voor de wereldoriënterende vakken in de bovenbouw altijd een week of acht aan hetzelfde thema gewerkt. Om het thema zoveel mogelijk te laten leven, probeer ik mijn tekenopdrachten er op aan te passen.

 

Bij het thema Nederland heb ik gekozen voor het maken van grachtenpandjes. Als materiaal heb ik de kinderen houtskool laten gebruiken. De opdracht was als volgt: teken de omlijning van een grachtenpand, kleur het in en versier het. Ben je klaar, dan maak je er nog een. Door de hoeveelheid aan grachtenpanden open te laten, speel je in op verschillen in tempo. Het resultaat wordt hoe dan ook mooi, omdat de kinderen uiteindelijk samen één rij grachtenpanden maken.

 

Om de kinderen op weg te helpen, heb ik een powerpoint gemaakt, met inspirerende afbeeldingen van grachtenpanden. Ook heb ik via youtube een instructie gevonden van verschillende technieken die je bij houtskool kunt gebruiken.

 

Klik hier om de powerpoint te bekijken.

Klik hier om de instructie via youtube te bekijken.

 

 

VOC SCHEPEN

 

Momenteel zijn we druk bezig met het thema ‘Gouden Eeuw’. Hier horen ook tekenopdrachten bij. Mijn collega heeft de kinderen met stillevens aan het werk gezet. Zelf ben ik met de schepen van de VOC aan de slag gegaan. Wat je nodig hebt voor deze opdracht? Wasco in allerlei kleuren, blauwe ecoline, wit tekenpapier, goudkleurig papier.

 

Je toont plaatjes van verschillende VOC schepen op het digibord. De kinderen halen hier inspiratie uit, terwijl ze hun eigen VOC schip met wasco op het tekenpapier zetten. Laat ze beginnen met een golflijntje aan de onderkant, dat is waar het schip onder water gaat. Nadat ze de vorm van hun schip erboven tekenen, is het belangrijk dat ze veel aandacht besteden aan de zeilen, met witte wasco.

 

Zijn de tekeningen klaar, ga er dan met blauwe ecoline overheen en laat ze drogen. Als laatste stap laat je de kinderen met goudkleurig papier er mooie lijsten omheen maken, zoals bij de schilderijen van de meesterschilders uit de Gouden Eeuw.

 

 

STILLEVENS

 

Momenteel zijn we op school bezig met het thema Gouden Eeuw. Zelf maakte ik met mijn leerlingen schilderijen van VOC schepen met mooie ‘gouden’ lijsten. Mijn collega had een ander idee. Zij ging namelijk stillevens maken met de leerlingen.

 

Allereerst kregen de kinderen een algemene inleiding over stillevens en liet ze hen voorbeelden zien van de stillevens van Frans Hals en andere schilders uit de Gouden Eeuw. De kinderen benoemden samen kenmerken die ze op al die stillevens terug zagen.

 

Daarna mochten de kinderen zelf een tafereel creëren voor het stilleven. Er lagen etenswaren, kruiken, schalen en tafelkleden klaar. Ze gingen in groepjes aan de slag. Vervolgens begon het tekenen. De leerlingen gingen in een kring om de tafel zitten en maakten allemaal een stilleven vanuit een andere hoek.

 

Tip! Later kun je deze stillevens hergebruiken in een rekenles over verschillende gezichtspunten!

 

 

KUBUS KLEUREN

 

Ben je nog op zoek naar een eenvoudige tekenopdracht die je eens op een andere manier tentoon kunt stellen, dan kun je misschien eens kubussen kleuren met je leerlingen. Extra leuk als je het aan een rekenles over inhoud verbindt en als materiaal heb je alleen stevig papier, kleurpotloden, scharen en lijm nodig.

 

De eerste les (eventueel in de rekenles) krijgen de kinderen de opdracht om zelf met behulp van geodriehoek of liniaal de uitslag van een kubus van 5 bij 5 bij 5 te tekenen. Zorg dat ze de plakstrookjes niet vergeten. Zo heb ik het gedaan in groep 7/8, maar bij jongere kinderen zou je als leerkracht de kubus ook al kunnen kopiëren. De tweede les staat in het teken van tekenen. Laat de kinderen de hele uitslag invullen met geometrische figuren, er mag geen wit meer te zien zijn. De derde en laatste les worden de kubussen in elkaar gezet. Door heel secuur te knippen, vouwen en plakken, ontstaan er super mooie resultaten.

 

 

BLOKKENBOUWSELS

 

Op school zijn we nu bezig met het thema bouwen. Als tekenopdracht wilde ik de kinderen blokkenbouwsels laten natekenen in perspectief. Lees hieronder hoe ik dit heb aangepakt. Het enige wat je aan materiaal nodig hebt, zijn wasco krijtjes, geruit papier, blanco papier en lego blokjes.

 

Ik heb alle kinderen vier lego blokjes gegeven en ze de opdracht gegeven die op verschillende manieren in elkaar te zetten. Daarna kregen ze van mij een geruit blaadje waarop ze de blokjes in perspectief moesten schetsen. Aan de hand van deze schets, tekenden ze het blokkenbouwsel netjes na op het blanco papier.

 

Als afwerking werden alle vlakken ingekleurd met rood, geel, groen en blauw. De lijntjes werden met zwarte wasco overgetrokken. En de achtergrond moest bestaan uit zwarte-witte blokjes. En ten slotte mochten de kinderen nog schaduweffecten toevoegen.

 

 

GRIEKSE VAZEN

 

Op de school waar ik werk, wordt wereldoriëntatie aangeboden binnen het thematisch werken. De afgelopen weken hebben we alles geleerd over de prehistorie, Grieken en Romeinen. Ik heb er een tekenopdracht aan gekoppeld met als materiaal Oost-Indische inkt.

 

Omdat wij het bij W.O. al over de Grieken hadden, behoefde de opdracht weinig inleiding. Als je deze opdracht wilt doen buiten zo'n thema om, dan kun je een filmpje van www.vroegerenzo.nl gebruiken waarin in het kort informatie over de Grieken wordt gegeven.

 

Met behulp van een powerpoint presentatie heb ik met de kinderen naar de kenmerken van deze vazen gekeken. Deze presentatie heb ik ook gebruikt om de daadwerkelijke opdracht uit te leggen. Die gaat als volgt: Eerst tekenen de kinderen de omtrek van een vaas met potlood. Vervolgens gebruiken ze Oost-Indische inkt en een kroontjespen om de vaas te vullen. Aan de boven- en onderkant met patronen, en in het midden met een afbeelding.

 

Klik hier om het filmpje te bekijken.

Klik hier om de presentatie te downloaden.

 

 

BOEKENLEGGERS

 

Aan het begin van de week heb ik met de kinderen van mijn klas boekenleggers gemaakt. Hele leuke resultaten, ondanks de minimale materialen en de kleine hoeveelheid tijd die ervoor nodig was.

 

Als voorbereiding zorg je dat je de volgende materialen klaar hebt liggen: a5 papier, wasco krijtjes, vier kleuren ecoline, vier kwasten, lamineervellen, lamineerapparaat.

 

De opdracht is als volgt. De kinderen vouwen hun a5 velletje in de lengte dubbel, zodat er een strookje ontstaat. Op beide kanten schrijven zijn met één kleur wasco duidelijk hun naam. Daarna mogen ze nog één ander kleur kiezen om mee te versieren. Let op! Beide kanten moeten precies hetzelfde zijn. Kinderen die klaar zijn mogen met ecoline werken. Het handigst is als je daar een tafel voor reserveert en daar als leerkracht bij blijft staan. De leerlingen kiezen één kleur ecoline en verven daarmee een dun laagje over het gehele blad. Het vet van de wasco stoot de inkt van de ecoline af, waardoor je de naam en versieringen duidelijk blijft zien.

 

Laat de tekeningen een nachtje drogen, vouw ze weer dubbel en plastificeer ze. Voila, prachtige boekenleggers in één tekenles.

 

 

FOTO MOZAÏEK

 

Juf Yana leert de kinderen in haar stageklas middels deze tekenactiviteit wat pixels zijn. Hartstikke leerzaam dus! Ook heel mooi als het samenkomt, want het is een groepswerk.

 

Praat met de leerlingen over pixels. Leg uit dat uit allerlei kleine pixels een beeld ontstaat en laat ter ondersteuning een aantal voorbeelden zien van slecht genomen foto's. Vertel de leerlingen dat zij nu iets gaan maken wat daar op lijkt. Iedereen gaat namelijk zelf een pixel maken en als alle pixels samengevoegd worden, wordt het een afbeelding. Je deelt de vierkantjes uit en laat de leerlingen met een materiaal naar keuze de afbeelding vullen door een patroon of woord er in te tekenen.

 

Als voorbereiding voor deze activiteit maak je de vierkantjes. Knip ze 10 bij 10 cm. Trek duidelijke lijnen waar er een kleurovergang is en noteer met dun potlood welke kleur ze moeten gebruiken. Nummer de vierkantjes op de achterkant, zodat je ze gemakkelijk op de goede plek kunt leggen.

 

Dankjewel, juf Yana, voor dit super leuke idee!

 

 

LENTE BLOEMEN

 

Ook al hebben we nog geen echte winter gehad, binnenkort is het tijd voor de lente. Als je je klas alvast in de voorjaarssfeer wilt brengen, kan dat met deze eenvoudige verfopdracht.

 

Laat de kinderen aan de hand van voorbeeld plaatjes (uit tijdschriften) met potlood een aantal bloemen tekenen. Leg uit dat het mooier wordt wanneer de bloemen elkaar overlappen. Als de kinderen tevreden zijn over hun tekening, mogen ze de potloodstrepen overtrekken met zwarte wasco krijtjes. Ze drukken daarbij wat harder dan normaal op de krijtjes, zodat de lijnen mooi dik worden.

 

Nu is het tijd om het werkje in te kleuren met waterverf. Doordat de verf nooit even nat is, krijg je mooie kleurverschillen, die je werkje net echt laten lijken. En doordat het vet van de wasco geen verf opneemt, kleur je automatisch netjes binnen de lijntjes.

 

 

DANSENDE LIJNEN

 

Deze muzikale tekenopdracht is ideaal voor groep

5 t/m 8.

 

Alle kinderen krijgen een stuk papier en een potlood of viltstift. Vertel de leerlingen dat ze hierop een dans of een ballet gaan uitvoeren, maar alleen met het potlood. Dus laat het potlood zwierige lijnen trekken en pirouettes maken op de maat van de muziek.

 

De leerkracht zet een swingend stuk dansmuziek op. Belangrijk is dat het stuk dansmuziek geschikt is om ronde doorlopende lijnen lekker over het papier te laten zwieren, een wals of een polka.

 

Na afloop staat er een beweeglijk lijnenspel op het papier van de leerlingen. Laat de kinderen deze lijnen nu invullen met kleuren die zij bij het muziekstuk vinden passen. Op die manier kunnen er mooie abstracte tekeningen ontstaan.

 

Klik hier om walsen en polka's van Strauss te beluisteren via youtube.

 

 

TEKENINGEN MAP

 

Voordat ik aan een tekenles begin met de klas, maak ik zelf altijd een voorbeeld. Dat helpt mij om in te zien waar de opdracht voor de kinderen wellicht problemen op kan leveren. Alle voorbeelden van tekeningen bewaar ik voor als ik ze nog eens wil gebruiken.

 

Eerst zorg ik dat de tekening mooi recht is, door het een nachtje onder een dik boek te laten liggen. Daarna plak ik de tekening op een stevig stuk papier (bijvoorbeeld aquarelpapier). Hierdoor blijft de tekening rechtop staan, wanneer je hem ergens tegenaan zet. Ten slotte bewaar ik al deze vellen in een mooie map.

 

Ik heb hiervoor een binder gekocht op A3 formaat. Hier bewaar ik de tekeningen in. Het ziet er leuk uit, en zo weet je zeker dat er niets aan komt. Je kunt zo'n binder in verschillende hobbywinkels krijgen.

 

MIJN FAVORIETEN