Bewerkingen

 

REKENPOSTERS

 

Voor veel leerlingen zijn verhaaltjessommen moeilijk. Ook al weten ze welke getallen ze moeten gebruiken, ze hebben soms geen idee of ze moeten optellen, aftrekken, vermenigvuldigen of delen.

 

Daarom heb ik deze posters gemaakt van deze vier rekenhandelingen. Ze staan vol met rekentaal die bij de handeling hoort. Zo kan een leerling zich bijvoorbeeld aanwennen om de signaalwoorden uit de verhaaltjessom op te zoeken op de posters. Zo weten ze welke handeling erbij hoort.

 

Klik hier om de poster van optellen te downloaden.

Klik hier om de poster van aftrekken te downloaden.

Klik hier om de poster van vermenigvuldigen te downloaden.

Klik hier om de poster van delen te downloaden.

 

 

REKENTEKENS

 

Wat wordt er nou ook alweer bedoeld met het = teken? Wat is het verschil tussen < en > ook alweer? En welk teken gebruik ik voor een uitkomst die ongeveer goed is?

 

Voor veel kinderen zijn deze tekens best ingewikkeld. Deze poster, waar de belangrijkste vijf op uitgelegd zijn, kan ze daar wellicht mee helpen!

 

Klik hier om de poster ‘rekentekens’ te downloaden.

 

 

EIERDOOS BUSSOMMEN

 

Deze handige tip voor het oefenen van de bussommen in groep 3 kreeg ik van juf Paulien. Het enige wat je nodig hebt, is een eierdoos. Knip het deksel af en plak er vier wielen op. Verf de ‘zitplaatsen’, vijf wit en vijf rood. Passagiers maak je van vingerpopjes of geschilderde kurken.

 

Met deze tip ervaren de kinderen net als bij de kralenketting of het rekenrek ook bij de bussommen de vijfstructuur en hoeven ze die niet meer te tellen. Het is ook heel concreet, omdat de kinderen in beelden en handelen ervaren wat instappen en uitstappen betekent.

 

Dankjewel, juf Paulien. Dolle pret zo, die moeilijke bussommen.

 

 

SPIEKKAARTEN REKENEN

 

Waar leg jij rekenregels vast? Ze staan niet altijd in het leerlingboek. Op sommige scholen gebruiken ze een weetjesschriftje waarin de kinderen deze feiten en regels in opschrijven. Mijn ervaring is echter dat ze na een tijdje niet meer wijs worden uit hun eigen aantekeningen. Dit schooljaar heb ik vaak in de verlengde instructie met viltstiften een schematisch spiekkaartje getekend. De kinderen vonden dit heel fijn en zo kwam ik op het idee om de spiekkaarten te digitaliseren.

 

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat leerlingen deze kaart tijdens de toets ernaast houden, maar het kan ze in de eerste paar lessen voor een nieuw doel wel net even op weg helpen. Soms nemen kinderen ze ook mee naar huis om te helpen bij het huiswerk of om daar nog wat extra te oefenen. Met behulp van de kaarten weten ouders ook hoe de opdrachten op school worden aangepakt.

 

Klik hier om de spiekkaart breuken te downloaden.

Klik hier om de spiekkaart delen te downloaden.

Klik hier om de spiekkaart tafeltjes te downloaden.

Klik hier om de spiekkaart meten te downloaden.

Klik hier om de spiekkaart volgorde te downloaden.

Klik hier om de spiekkaart tijd te downloaden.

Klik hier om de spiekkaart Romeinse cijfers te downloaden.

Klik hier om de spiekkaart procenten te downloaden.

 

 

STRUCTUURBLADEN CIJFEREN

 

Sommige kinderen bij mij in de klas hebben nog flink moeite met cijferen. Ze kunnen de sommen samen met mij wel uitrekenen, maar raken helemaal in de war als ze het zelf moeten doen, omdat ze fouten maken in de notatie.

 

Vaak komt dit doordat ze 'onthoud getallen' vergeten op te schrijven, de einduitkomst vergeten te noteren, of simpelweg de getallen niet netjes onder elkaar neerzetten. Dit is vooral aan de orde bij cijferend vermenigvuldigen en delen (staartdeling).

 

Om ze een beetje op weg te helpen, heb ik structuurbladen gemaakt. Hiermee hoeven ze zelf alleen nog maar de som uit te rekenen, want alle hulplijntjes en dergelijke staan er al. Mijn ervaring is dat dit ze in het begin heel goed helpt. Als ze de sommen dan onder de knie hebben, kun je de structuurbladen weglaten en ze zelf de hele som laten noteren.

 

Klik hier om het structuurblad cijferend vermenigvuldigen te downloaden.

Klik hier om het structuurblad cijferend delen (staartdeling) te downloaden.

Klik hier om het structuurblad cijferend optellen te downloaden.

Klik hier om het structuurblad cijferend aftrekken te downloaden.

 

 

SOMMEN FLITSEN

 

Ik heb een viertal powerpoints gemaakt, waarin de erbij- en erafsommen tot 10 en tot 20 aan bod komen. Zo kun je het digitale schoolbord inzetten om deze sommen te automatiseren.

 

In groep 3 en 4 moeten er nog heel veel sommen worden geautomatiseerd. Veel rekenmethodes gebruiken daar flitskaartjes voor. Deze zijn heel handig voor wanneer er zelfstandig, of in tweetallen wordt geoefend. Wil je echter klassikaal flitsen, dan zijn deze kaartjes vaak te klein. Voor het klassikaal flitsen, gebruik ik deze presentaties.

 

Klik hier om de presentatie 'erbij tot tien' te downloaden.

Klik hier om de presentatie 'eraf tot tien' te downloaden.

Klik hier om de presentatie 'erbij tot twintig' te downloaden.

Klik hier om de presentatie 'eraf tot twintig' te downloaden.

 

MIJN FAVORIETEN