ORGANISATIE

TIEN KEER ACTIEF IN DE WEEKENDKRING


Ooit had ik één keer een groep die dol was op de weekendkring. Ieder kind vertelde iets, niet te lang en niet te kort en iedereen luisterde geïnteresseerd. Super gezellig, hoor!


Maar de realiteit is dat de weekendkring meestal niet zo verloopt.


Er is niets zo slaapverwekkend dan een weekendkring waarin ieder kind uitgebreid zijn of haar zegje mag doen. Na drie kinderen ben ik er al helemaal klaar mee en dan ben ik niet de enige.


Daarom hieronder tien manieren om je weekendkring actief aan te pakken!



In het weekend…


Zet je leerlingen in een kring en zorg dat er een stoel minder is dan het aantal deelnemers. Degene zonder stoel staat in het midden en zegt: “In het weekend…” De zin wordt afgemaakt door iets wat de leerling in het weekend gedaan heeft, zoals “… las ik een boek.”, “… at ik frietjes.” of “… ging ik naar de markt.” Alle kinderen die dat ook deden in het weekend staan op en zoeken een nieuwe plek. Er blijft weer één iemand over, die weer een zin begint met “In het weekend…” Noemt de leerling iets bijzonders, kun je hem of haar hierover laten uitweiden.

Misschien herken je in deze activiteit de energizer ‘ik hou van kinderen die…” Ook een aanrader!


Weekend receptie


In plaats van de kring, laat je kinderen vrij  rondlopen om met elkaar over het weekend te praten. Je zou er thee bij kunnen schenken (theekransje) of kinderchampagne (receptie), maar dat is helemaal niet nodig.


Dit idee is het meest eenvoudig en wanneer je het maar af en toe toepast, vinden kinderen het geweldig. Ze krijgen namelijk veel meer vrijheid dan ze gewend zijn.


Binnenkring buitenkring


Maak twee kringen. Eentje aan de buitenkant die naar binnen kijkt en eentje aan de binnenkant die naar buiten kijkt. Zo staan er altijd twee leerlingen tegenover elkaar. Heb je een oneven aantal, ga er dan zelf bij staan, zodat je groep weer even is. Zet dan een muziekje op of zing een liedje. Laat de kringen tijdens de muziek in tegengestelde richting lopen. Na even lopen stopt de muziek. De kinderen die dan tegenover elkaar staan, vertellen elkaar iets over het weekend. Kort en krachtig, want wanneer de muziek weer begint, beginnen de kinderen weer met lopen.


Twee waarheden, een leugen


Geef de kinderen als opdracht dat ze drie dingen over hun weekend mogen vertellen. Lijkt gemakkelijk, maar er is een addertje onder het gras: van die drie dingen moeten er twee waar zijn en eentje verzonnen. Kunnen de anderen raden wat verzonnen is?

Als je alle leerlingen klassikaal aan de beurt laat komen, gaat er veel tijd in deze activiteit zitten.


Mijn tip is dus om het in de tafelgroepjes (of andere, willekeurige groepjes) uit te laten voeren. Wil je het toch klassikaal doen, laat dan niet alle kinderen aan de beurt komen, maar een paar weken achter elkaar elke maandag een stuk of zes.


Weekend alfabet


Vooral leuk voor groep 3 deze activiteit, omdat de kinderen (onbewust) ook al met taal bezig zijn.

Noem om beurten de letters van het alfabet op. Bij elke letter mag één kind een woord noemen dat met die letter begint en met zijn of haar weekend te maken heeft. Zo krijgt iedereen een beurt.


Spreek met de leerlingen af dat er altijd maar een paar kinderen worden gekozen die mogen uitweiden. Jij hebt als leerkracht zo de regie. Laat kinderen die echt iets speciaals hebben te vertellen aan de beurt, of juist kinderen die je wilt laten oefenen met spreken voor de groep.


Foto’s kijken


Dit idee is vooral leuk na de vakantie. Laat de kinderen allemaal een foto meenemen en verdeel de ‘kring’ over een paar korte momenten gedurende de dag. Laat steeds een paar kinderen een plekje in het lokaal opzoeken met hun foto. De andere kinderen mogen vrij rondlopen, de ‘presentatoren’ bezoeken en vragen stellen. Na een paar minuutjes stoppen en op een later moment zijn andere kinderen aan de beurt.


Normen en waarden


Vaak gaan de weekendverhalen over extravagante uitjes, dure cadeaus, computerspelletjes, films… Niet alle kinderen kunnen hierover meepraten en het zijn eerlijk gezegd ook niet de onderwerpen waar ik het in de kring over wil hebben. Soms geef ik er dus bewust een draai aan, door vragen te stellen naar activiteiten waar ik het juist wél over wil hebben:

- Wie heeft er dit weekend iemand geholpen? Hoe?

- Wie heeft er dit weekend iets nieuws geleerd? Wat dan?

- Wie heeft dit weekend een familielid bezocht? Hoe was het?


Associëren


Geef de kinderen een opdracht om een associatie te maken die bij hun weekend past. De rest van de kinderen moet raden wat de associatie is. Denk aan opdrachten zoals:

- Noem een liedje dat bij jouw weekend past.

- Welke kleur past bij jouw weekend?

- Op welke film lijkt jouw afgelopen weekend?


Belangrijk nieuws


Voor deze activiteit zitten de kinderen in hun tafelgroep of andere (willekeurige) subgroepen. Geef ze eerst een minuut de tijd om voor zichzelf één ding uit te kiezen van het weekend waarover ze gaan vertellen. Laat ze dit vervolgens in het groepje kort aan elkaar vertellen. De groepjes krijgen daarna de gezamenlijke taak te beslissen welk van hun ‘nieuwtjes’ aan de hele klas gedeeld zal worden. Maak duidelijk dat het geen populariteitswedstrijd moet worden, maar om inhoud moet gaan. Zo komen er maar een paar kinderen klassikaal aan de beurt en weet je zeker dat belangrijk nieuws de voorrang krijgt.


Leerzaam weekend


Koppel de weekendkring aan een leerdoel van de dag. Ga je bijvoorbeeld de letter ‘b’ leren, laat de kinderen dan een woord met de ‘b’ noemen dat bij hun weekend hoort. Gaat de les vandaag over grote optellingen, laat de kinderen dan grote getallen noemen die ze in het weekend tegen zijn gekomen. En denk eens aan klokrekenen. Wat deed jij dit weekend om 15.00 u.?



PRESENTEREN


Zomaar een presentatie maken, is voor veel kinderen een lastige opgave. Om ze op weg te helpen met hun spreekbeurt of boekbespreking en van te voren duidelijk te maken wat de eisen zijn, heb ik een spreekbeurt hulpkaart gemaakt.


Op de hulpkaart staat kort hoe ze te werk moeten gaan bij het maken van de spreekbeurt of boekbespreking en daaronder alle eisen waarop ik deze beoordeel. Ook staat er boven aan de hulpkaart duidelijk wanneer ze de presentatie moeten houden, zodat ze dat al niet meer kunnen vergeten.


Bij de hulpkaart heb ik ook een beoordelingsformulier voor de leerkracht gemaakt. Daarop staan nog eens alle eisen genoemd, waarbij je kunt aanvinken of ze onvoldoende, voldoende of goed zijn. Eronder is nog ruimte voor eventuele tips en tops en natuurlijk is er ook plaats voor de beoordeling!


Ik heb beide formulieren voor de groepen 5/6 en de groepen 7/8 gemaakt, zodat er sprake is van een logische opbouw. Hieronder kun je ze downloaden.


Spreekbeurt

Klik hier om de hulpkaart groep 5/6 te downloaden.

Klik hier om het beoordelingsformulier groep 5/6 te downloaden.

Klik hier om de hulpkaart groep 7/8 te downloaden.

Klik hier om het beoordelingsformulier groep 7/8 te downloaden.


Boekbespreking

Klik hier om de hulpkaart groep 5/6 te downloaden.

Klik hier om het beoordelingsformulier groep 5/6 te downloaden.

Klik hier om de hulpkaart groep 7/8 te downloaden.

Klik hier om het beoordelingsformulier groep 7/8 te downloaden.


Werkstuk

Klik hier om de hulpkaart groep 5/6 te downloaden.

Klik hier om het beoordelingsformulier groep 5/6 te downloaden.

Klik hier om de hulpkaart groep 7/8 te downloaden.

Klik hier om het beoordelingsformulier groep 7/8 te downloaden.


Muziekpresentatie

Klik hier om de hulpkaart groep 5/6 te downloaden.

Klik hier om het beoordelingsformulier groep 5/6 te downloaden.

klik hier om de hulpkaart groep 7/8 te downloaden.

Klik hier om het beoordelingsformulier groep 7/8 te downloaden.


Tip! Het boek 'Help, een spreekbeurt!' is echt een aanrader, omdat het kinderen op een vriendelijke manier de verschillende stappen bij het maken van een presentatie/werkstuk uitlegt.


Klik hier om 'Help, een spreekbeurt!' te bestellen via bol.com

 


DE UIT-DE-KLAS TAS


Bij mij in de klas hangt een uit-de-klas tas. Huh, zul je denken, wat is dat? Maar het is eigenlijk hartstikke handig. In de tas zitten namelijk alle spullen die ik nodig heb wanneer ik met de kinderen de school verlaat.


En dat is bij ons op school best vaak. Sowieso gaan we wekelijk met de bus naar een gymzaal in een ander dorp, en dan zijn er ook nog alle excursies. Hieronder een lijstje met wat er zoal in die tas zit.


- Een paar gympen, een fluitje en de sleutel van de gymzaal.

- Eerste hulp spulletjes zoals pleisters e.d.

- Een lijst met belangrijke telefoonnummers (ouders, school, collega's, dokter).

- Een handdoek, altijd handig.

- Een opgevouwen plastic tas, voor als je ineens iets mee moet nemen.

- Snoetepoetsers, want kinderen worden altijd vies.

- Een theezakje. Je kunt dit gebruiken wanneer een kind een tand door de lip heeft. Het looizuur zorgt er voor dat de wond snel dichttrekt (tip van juf Marian).


Ik heb een katoenen boodschappentas zonder opdruk gebruikt. Deze kun je kopen via bol.com. Je zou de opdruk er op kunnen plakken of strijken.


Is er nog iets wat ik vergeten ben en wat ook handig is om mee te nenen, laat het me dan weten door hier te klikken.


Klik hier om het logo van de uit-de-klas tas te downloaden.

Klik hier om een katoenen tas te kopen via bol.com



BOEKEN ZIEKENHUIS


In elke klas gaan er wel eens boeken kapot. Soms omdat een leerling een boek per ongeluk of opzettelijk vernielt, meestal gewoon van slijtage door veelvuldig gebruik.


Wat doe je met die boeken? Plakken natuurlijk!


Om de leerlingen in mijn klas een houding aan te leren waarbij ze voorzichtig met boeken omgaan, laat ik in mijn hele klassenmanagement zien dat ik boeken serieus neem. Een mooie leeshoek die elke dag wordt opgeruimd. En een speciaal boekenziekenhuis voor boeken die geopereerd (lees: geplakt) moeten worden.



DEURHANGERS


Op Pinterest kwam ik een geweldig idee tegen van een deurhanger die je tijdens toetsen ophangt. Helaas was het in het Engels. Daarom heb ik nu ook een Nederlandse versie gemaakt. En aangezien ik toch bezig was, ook meteen eentje voor de leesles.


Tijdens een toets en het stillezen creëer je in je klas zo min mogelijk onrust. Vervelend wanneer er dan net op dat moment een collega of een leerling uit een andere groep de klas binnenkomt en de kinderen stoort. In het vervolg hang ik dus deze deurhanger op.


Jij kunt dat ook doen. Kies zelf voor de gekleurde versie, of de zwart-wit versie. Die laatste zou je op gekleurd papier kunnen uitprinten, of een leerling laten inkleuren.


Klik hier om de deurhangers in kleur te downloaden.

Klik hier om de deurhangers in zwart wit te downloaden.



VOORDELEN VAN COMBINATIEGROEPEN


Momenteel werk ik op een kleine school, met maar drie groepen. Bij ons zijn combinatiegroepen dus onontkoombaar. Op veel andere scholen wordt hier bewust voor gekozen.


De nadelen van combinatiegroepen hoor je vaak. Ouders (en leerkrachten) klagen er dan ook regelmatig over. Er zijn echter ook zoveel voordelen aan een combinatiegroep. Lees ze maar hieronder. En als je zorgt voor een goede organisatie in je combinatiegroep, dan zijn er misschien nog wel veel meer voordelen.


Zelfstandigheid bevorderen


Wanneer de juf of meester een deel van de dag de andere groep instructie geeft, wordt er van de leerlingen verwacht dat zij zelfstandig aan het werk gaan. Als je hoge verwachtingen stelt (ook wat betreft werkhouding, zelfstandig werken), komen deze vaak ook uit.


Verantwoordelijkheidsgevoel


Een groep leerlingen is om het jaar het oudste. Ze voelen zich dan heel groot, belangrijk en verantwoordelijk, zeker wanneer de leerkracht hen hier op wijst. Zij geven wel het goede voorbeeld en laten aan de ‘kleintjes’ zien hoe het moet.


Meer sociale contacten


Waar kinderen op sommige scholen altijd in dezelfde groep zitten, wisselt deze samenstelling bij scholen met combinatiegroepen. Zo krijgen de kinderen meer kansen om vrienden te maken. En ook al zitten deze kinderen het jaar erna niet meer bij hen in de klas, op het speelplein komen ze elkaar weer tegen.


Overgang vergemakkelijken


Bij sommige combinatiegroepen maakt het de overgang van de ene naar de andere groep gemakkelijker. Denk maar aan een combi 2/3. De oudste kleuters kunnen al een beetje met lezen aan de slag en de derdegroepers kunnen bijvoorbeeld in de middagen nog spelend leren. Zo is de overgang van groep 2 naar groep 3 een veel minder heftige.


Leren van en met elkaar


Dit is een inkoppertje! Door bijvoorbeeld een leerling van groep 5 aan een leerling van groep 6 te koppelen, leren ze allebei meer. De leerling van groep 5, omdat hij/zij een persoonlijke tutor heeft. En de leerling van groep 6, omdat je het meest leert wanneer je iets uitlegt aan een ander.



OPRUIM LIEDJE


In de kleuterklassen, maar ook nog in groep 3 en 4, maken veel leerkrachten gebruik van structuurliedjes voor bijvoorbeeld eten en naar huis gaan. Ik heb zelf een liedje bedacht om het opruimen gestructureerd te laten verlopen.


Hop hop hop

We ruimen samen op

Alles op z'n eigen plaatsje

In de kast of in je laatje

Hop, hop, hop, hop, hop

We ruimen samen op


melodie: paardje in galop


Ik doe het altijd als volgt met de kinderen. Ik klap drie keer in mijn handen en begin dan met zingen. De kinderen stoppen met hun taakje en zingen mee. Pas na het liedje mogen ze beginnen met opruimen. Ik tel dan af. Als ik bij nul ben, moet iedereen klaar zitten op zijn of haar stoel. Vanaf welk getal ik aftel, hangt natuurlijk af van de hoeveelheid die er opgeruimd moet worden.



KASTJES CONTROLE


Ik houd van orde en vind het belangrijk dat mijn klas netjes opgeruimd is. Dat geldt ook voor de kastjes van mijn leerlingen. Daarom houd ik zo nu en dan een kastjes controle.


In het begin van het schooljaar vertel ik de kinderen hoe ik verwacht dat de kastjes eruit moeten zien en visualiseer ik dat aan de hand van een foto. Eens in de zoveel tijd plan ik een kastjes controle in, uiteraard zonder de kinderen in te lichten. Ik laat de foto dan weer zien op het bord. Wiens kastje lijkt op dat van de foto, mag buiten spelen (of wat anders leuks doen). De rest moet in die tijd het kastje opruimen.



NIEUWS PRESENTEREN


Met de drie andere scholen waar mijn school mee samenwerkt (we zijn een heel kleine school, dus we doen bijna alles samen), is afgesproken dat de kinderen van de bovenbouw een aantal keren per jaar het nieuws presenteren aan de rest van de klas. Waarschijnlijk doen ze dit op veel scholen en misschien is het helemaal niks nieuws voor jou, maar ik wilde dit toch delen.


Ruim van tevoren schrijf ik samen met de kinderen in de agenda wanneer ze aan de beurt zijn. Ik gebruik altijd de dinsdagen en donderdagen, omdat we dan geen huiswerk nakijken. Op de dag zelf werkt het dan als volgt: De leerling hangt zijn nieuwsartikel op het whiteboard tijdens de inloop. Zodra de tweede bel gaat, begint de presentatie. Na afloop mogen de andere kinderen vragen stellen, vijf tops geven en drie tips. Een heerlijk ontspannen begin van de ochtend en aandacht voor de actualiteit.


Er zijn natuurlijk wel een paar afspraken verbonden aan deze nieuws presentaties. Zo moet het op een krantenartikel gebaseerd zijn (mag ook digitaal), moet het actueel zijn (gisteren of eergisteren) en moet het een lang genoeg artikel zijn (of meerdere korte), maar dat was alles


VAKANTIEPRAAT


Na een schoolvakantie willen kinderen graag van alles vertellen over wat ze hebben gedaan en waar ze zijn geweest, het liefst ook nog tot in het kleinste detail. Ze komen zo enthousiast binnen, dat de ochtend vaak niet helemaal rustig verloopt. Daar heb ik een oplossing voor bedacht.


Leg op de eerste ochtend na de vakantie voor iedere leerling het werkblad vakantiepraat klaar. Op dit werkblad noteren ze in ieder hokje wat ze hebben gedaan, gezien, beleefd, bezocht en dergelijke. Daarna kunnen ze er in groepjes over praten. Ten slotte kiezen ze één hokje van het werkblad wat ze klassikaal vertellen, bijvoorbeeld in de kring.


Bedankt, juf Rianne voor het maken van een van de werkbladen!


Klik hier om het werkblad voor de herfstvakantie te downloaden.

Klik hier om het werkblad voor de kerstvakantie te downloaden.

Klik hier om het werkblad voor de voorjaarsvakantie te downloaden.

Klik hier om het werkblad voor de meivakantie te downloaden.

Klik hier om het werkblad voor de zomervakantie te downloaden.


CHECKLIST WERK CONTROLEREN


Het is een enorme ergernis voor mij wanneer kinderen hun werk (en dan vooral toetsen) inleveren met allerlei onnodige fouten er in. Ik besluit elke toets dus al met de opdracht 'controleer je werk', maar dat maakt weinig verschil. Ze kijken tien seconden op hin blaadje en besluiten vervolgens dat het gecontroleerd is. Dat wil ik van nu af aan anders aanpakken.


Sowieso heb ik met de kinderen afgesproken dat de fouten fout zijn en ik ze niet meer laat verbeteren. Ben je dus vraag 8 vergeten of heb je bij opdracht 3 de vraag niet goed gelezen, jammer dan! Vervolgens heb ik het controleren van het werk in drie niveaus verdeeld, zodat het voor de leerlingen duidelijker wordt van ik van ze verwacht, namelijk:

1. Ik bekijk de antwoorden. Heb ik geen vragen overgeslagen?

2. Ik lees de vragen opnieuw. Zijn de antwoorden logisch?

3. Ik beantwoord de vragen opnieuw. Kom ik nu op hetzelfde antwoord uit?


De drie stappen moet ik nog invoeren in de klas en daar heb ik een poster voor gemaakt. Het is de bedoeling dat de leerlingen begrijpen wat er met 'controleer je werk' bedoeld wordt. Ze kunnen dan zelf de keuze maken in hoeverre ze hun werk controleren.


Klik hier om de poster 'checklist werk controleren' te bekijken.



KLASSE REGELS / CLASS RULES


Het is algemeen bekend dat regels beter gedragen worden door de kinderen als ze betrokken worden bij het opstellen ervan.


Op de school waar ik werk, wordt daarom aan het begin van het schooljaar door de kinderen een top 5 van de afspraken gemaakt. De teamafspraak is dat de regels positief geformuleerd moeten worden. De afspraak geeft dan als het ware het gewenste gedrag aan. In plaats van 'niet rennen in de gang' is het dus 'lopen in de gang'.


Vorig jaar had ik groep 3. Deze jonge kinderen heb ik een handje als handtekening bij de regels laten stempelen.


Dit jaar heb ik groep 7/8 en was ik op zoek naar een idee wat meer geschikt was voor grote kinderen. Door pinterest raakte ik geïnspireerd en met de computer maakte ik van onze klassenregels een stoere poster.


EVALUATIE VERVANGING


Hoe bereid jij je er op voor dat er een vervanger bij je in de groep komt? Zelf zorg ik altijd dat alle handleidingen in de goede volgorde klaar liggen. Sinds dit schooljaar leg ik ook dit kopieerblad klaar.


Op de school waar ik nu werk, staat er namelijk geen ruimte voor evaluaties in de klapper. In plaats van lesevaluaties, noteren wij bijzonderheden in ons groepsoverzicht of als opmerking bij de komende lessen. Echter, als er een vervanger bij mij in de groep is, vind ik het wel fijn als er een korte evaluatie wordt gemaakt. Geen heel verslag, maar ik vind het prettig om te weten welke kinderen positief en negatief opvielen, of er ouders langs zijn gekomen en of er bijzonderheden waren in de lessen. Daar gebruik ik nu dit werkblad voor.


Klik hier om het werkblad te downloaden.



ZINVOLLE INLOOP


Op de school waar ik nu werk, is iedere ochtend een inloop van ongeveer 10 minuten. Veel van mijn leerlingen zijn die gehele tijd al in de klas aanwezig. Ik maak een praatje met ze, ze leggen hun huiswerk en agenda klaar en ik heb de kans om nog even met ouders te praten. Fijn, maar toch wilde ik deze tijd zinvoller besteden.


Daarom ben ik er mee begonnen iedere ochtend een opdracht neer te zetten op het whiteboard. Soms noteer ik de doelwoorden van woordenschat, en moeten de kinderen samen de betekenis erachter zetten. Soms schrijf ik sommen op die we pas in de klas behandeld hebben. En soms staat er een raadsel of andere vraag op het bord.


Nu ik er een paar weken mee aan de slag ben gegaan, merk ik dat de kinderen 's ochtends meteen naar het bord gaan om te kijken wat er op staat. Het grootste voordeel vind ik echter dat er maar één bord is, en dat de kinderen dus echt samen aan de slag gaan met de opdracht. Zo komen ze nog voor de bel is gegaan vanzelf in de juiste mindset voor het leren.



INDIVIDUELE TAKEN


In een klas zijn er altijd heel veel taken te verrichten aan het eind van de schooldag. Je kunt dit op verschillende regelen. Ik vind het in de bovenbouw vooral belangrijk dat de kinderen deze klusjes als hun verantwoordelijkheid gaan zien. Het is namelijk ook hun klas.


Daarom heb ik een overzicht gemaakt van net zoveel taken als ik leerlingen heb. In de eerste schoolweek verdeel ik deze raken over de leerlingen. Tot aan de volgende vakantie zijn ze verantwoordelijk voor hun ene taak. Daarna wordt er weer een nieuwe verdeling gemaakt. Doordat ik de kinderen in de laatste vijf minuten van de dag de tijd geef om hun klusje uit te voeren, hoeft er niemand na schooltijd te helpen en is de klas opgeruimd als de kinderen naar huis gaan.


Klik hier om de kaart met taken te downloaden.



KLASSENAGENDA


In de bovenbouw van de basisschool leren kinderen hoe ze met een agenda moeten werken. Zo ook in mijn groep 7/8. Alle kinderen hebben een agenda, en de klas heeft ook een agenda samen. Dat werkt zo:


Alle belangrijke afspraken worden in de agenda genoteerd. Denk aan huiswerk, spreekbeurten, excursies en nog veel meer. Terwijl de kinderen dit in hun agenda noteren, noteer ik het in de gezamenlijke agenda. Handig voor kinderen die ziek zijn geweest of iets nog eens moeten controleren. Ik heb er ook logo's voor gemaakt. Voor de groepen 5 t/m 8 en combinaties daarvan.


Klik hier om het logo van de agenda te downloaden.



LAAT JE DUIM ZIEN


Als ik een les snel met de kinderen wil evalueren, doe ik dat door de kinderen hun duimen te laten zien. Om het voor de kinderen begrijpelijk te maken, heb ik ook een poster gemaakt voor op het bord.


Evalueren op product gaat als volgt. Ik benoem het doel van de les, bijvoorbeeld: "Ik begrijp nu hoe ik twee zinnen kan verbinden door een verbindingswoord." De kinderen die het hiermee eens zijn, steken hun duim omhoog. Degenen die het nog niet begrijpen, steken hun duim naar beneden. En degenen die er niet zeker van zijn, wijzen met hun duim naar de zijkant.


Tip: Als er in jouw klas sterk sprake is van groepsdruk, dan laat je de kinderen de ogen dicht doen tijdens deze werkvorm. Zo ben jij de enige die ziet welke kant de duimen op gaan.


Klik hier om de poster van 'laat je duim zien'  te downloaden.



COOPERATIEVE WERKVORMEN


Coöperatieve werkvormen zijn werkvormen die worden ingezet bij het coöperatief werken. Deze werkvormen stimuleren het samenwerken en verbeteren sociale vaardigheden zoals luisteren, hulp geven, overleggen en aanmoedigen.


Persoonlijk vind ik het soms moeilijk om de verschillende vormen uit elkaar te houden. Ook worstel ik er wel eens mee welke werkvorm ik nu het best bij welke opdracht kan inzetten. Daarom heb ik een aantal werkvormen eens grondig bestudeerd en kaarten gemaakt waarop ze duidelijk uitgelegd worden. De kaarten zijn nu ook te downloaden.


Klik hier om de kaart 'binnenkring buitenkring' te downloaden.

Klik hier om de kaart 'denken delen uitwisselen' te downloaden.

Klik hier om de kaart 'denkvierkant' te downloaden.

Klik hier om de kaart 'driestappen interview' te downloaden.

Klik hier om de kaart 'genummerde koppen bij elkaar' te downloaden.

Klik hier om de kaart 'legpuzzel' te downloaden.

Klik hier om de kaart 'taakrollen' te downloaden.

Klik hier om de kaart 'tweetal check' te downloaden.

Klik hier om de kaart 'stijgen en dalen' te downloaden.

Klik hier om de kaart 'lees en vraag' te downloaden.


Meer lezen over coöperatief werken? Je kunt erover lezen in het boek 'coöperatief leren in het basisonderwijs' van M. Forrer.


Klik hier om 'coöperatief leren in het basisonderwijs' te bekijken op bol.com



STILTE LIEDJE


Als je op school niet met een stilteteken werkt, dan is het zeker bij de jongere kinderen, fijn om op een andere manier structuur aan te brengen in het stil leggen van de groep.


Je zingt deze tekst op de melodie van 'hoedje van papier'.


Een, twee, drie, vier

Handen vast en kijk eens hier


Vijf, zes, zeven, acht

Ik heb lang genoeg gewacht


Voorafgaand aan het zingen klap ik vier keer mijn handen in de maat. Terwijl ik zing stoppen de kinderen met werken. Aan het eind van het liedje is iedereen stil.



VERKIEZINGEN


Stemmen, wat is dat eigenlijk? Dit vroegen mijn groep 3 leerlingen zich vandaag af. Een aantal waren gisteren met hun ouders mee geweest naar het stembureau en anderen hadden erover gehoord. Maar wat nou precies de bedoeling van stemmen is, dat was niemand duidelijk.


Na een korte uitleg, heb ik gezegd dat ik het laatste kwartier van de dag uit handen ging geven aan een zelfgekozen leider van de klas. Drie leerlingen hebben zich verkiesbaar gesteld en kregen even de tijd om hun programma te bedenken. Leerling 1 wilde vrij tekenen, leerling 2 wilde spelletjes doen in de klas en leerling 3 wilde buiten spelen.


Nadat het verkiezingsprogramma bekend gemaakt was, kregen deze kinderen in de pauze de opdracht om de rest van de groep ervan te overtuigen dat er op hen gestemd moest worden. Dat gaf mij de tijd om in de pauze stembiljetten te printen.


's Middags was het dan eindelijk tijd om te stemmen. Ieder kind vulde om beurten in het stemhokje (de omgebouwde leeshoek) zijn of haar biljet in en de juf ging, onder toeziend oog van een van de leerlingen stemmen tellen. De spanning was te stijgen toen de verkiezingsuitslag bekend werd gemaakt... En daarna hebben we nog een kwartier lang heerlijk spelletjes gespeeld.



ZITTEN DAARVOOR HEB JE JE BILLEN


Netjes op de stoel zitten is voor sommige kinderen best een opgave. Om ze niet altijd op een negatieve manier te hoeven corrigeren, heb ik voor de kinderen in de onderbouw dit liedje bedacht. Het gaat op de melodie van 'anytime you need a calypso'.




Zitten daarvoor heb je je billen

Dat weet toch iedereen

Net als of ze dat niet willen


Dus wiebelen

En schuifelen

En frunniken

En stuiteren


Laat maar snel zien wat ik bedoel

En we zitten weer goed op de stoel



Terwijl ik het middelste stukje zing (wiebelen en schuifelen en frunniken en stuiteren), mogen de kinderen gek op de stoel hangen, of ermee wippen, maar wanneer de laatste zin wordt uitgesproken (we zitten weer goed op de stoel), heeft iedereen weer de juiste houding aangenomen.



TANDENDOOSJE


In de onder- en middenbouw gebeurt het geregeld dat een leerling een van zijn of haar tanden verliest. Voor de kinderen is dat vaak een heel speciaal moment! Meestal doe ik de tand dan in een envelopje en schrijf ik er wat leuks op. Met dit doosje maak ik er nu echt iets bijzonders van.


Print het doosje uit op stevig papier en laat de leerling in kwestie het doosje versieren met kleurpotlood en viltstift. Knip het doosje daarna uit en zet het in elkaar. De tand stop je er in en ten slotte plak je het dicht met wat plakband.


Klik hier om het werkblad van het doosje te downloaden.



OLAFJES


Meester Jordi heeft dit jaar in zijn groep 7/8 een nieuw beloningssysteem ingevoerd. Samen met collega's, kunnen de kinderen bij hem in de klas Olafjes verdienen.


Olafjes zijn kaartjes met daarop een afbeelding van de giraffe Olaf (van Leendert-Jan Vis). Kinderen proberen zo veel mogelijk Olafjes te winnen. Kinderen kunnen Olafjes verdienen voor van alles en nog wat. Hier ben je als leerkracht helemaal vrij in. Bijvoorbeeld in plaats van een sticker of stempel op het werk, of voor een leerling die extra werk heeft gedaan. Kinderen krijgen dus redelijk veel Olafjes per week. Ze kunnen ze echter ook weer moeten inleveren voor verschillende redenen. Ook hier ben je als leerkracht helemaal vrij in. Bijvoorbeeld voor het vergeten van een gymtas of iets dergelijks.


Op vrijdag mogen de kinderen hun Olafjes inwisselen met grotere coupures. Een geel Olafje is 10 waard. Andere kleuren hebben hogere waardes. Per periode (tussen twee vakanties) wordt de stand per kind bijgehouden. Aan het eind van het jaar wordt bekeken wie de meeste Olafjes heeft en die kinderen krijgen dan een prijsje.


In de groepen 7 en 8 van juf Resi, meester Jordi en juf Patty gaan de kinderen er echt voor. Ze vinden het ook geweldig om de Olafjes op vrijdag in te wisselen. Het werkt echt motiverend.


Klik hier om jouw eigen Olafjes uit te printen.


Dankjewel, meester Jordi, voor dit leuke idee.



CADEAUTJES GRABBELDOOS


Voor kinderen die een prijsje hebben verdiend, heb ik een grabbeldoos met cadeautjes gemaakt. Super leuk, want wie houdt er nu niet van een cadeautje.


Zo'n cadeautje gebruik ik dan voor de winnaar van een potje tafeltjes bingo, de voorleeskampioen van de klas of iemand die al vier weken lang vijf stickers op zijn beloningskaart heeft gekregen.


De cadeautjes koop ik bij winkels zoals de Action. Daar heb je vaak al super leuke spulletjes voor 20 of 30 cent. Mijn stelregels voor de cadeautjes zijn: het moet geschikt zijn voor jongens en meisjes, het mag niet gewelddadig of gevaarlijk zijn en het mag niet meer dan 50 cent kosten.


Als je de cadeautjes in kleurig papier inpakt en ze in een mooie doos bewaart, dan ziet het er super aantrekkelijk uit.



WENSKAARTJES


Wil jij de kinderen uit je klas die iets bijzonders doen, bijvoorbeeld heel lief zijn voor elkaar, of extra hard hun best hebben gedaan, ook eens extra belonen, gebruik dan deze wenskaartjes.


Met deze wenskaartjes beloon je de kinderen telkens op een andere manier. Het zijn steeds kleine privileges of keuzes die het kind mag maken. Elke keer als iemand een kaartje uit mag kiezen, dan is het weer spannend wat er op het kaartje zal staan.


Kies de kaartjes die bij jou in de klas ook daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden, plak ze op een gekleurde achtergrond en plastificeer ze. Ik heb ze daarna ook nog aan een sleutelringetje gehangen.  Je zou de kinderen ook zelf beloningen laten bedenken en deze op kaartjes zetten.


En zeker leuk voor de leerkrachten van groep 3, want deze wenskaartjes spelen een rol in het ankerverhaal van kern 4 van Veilig Leren Lezen.


Klik hier om de wenskaartjes te downloaden.



WC ROLLEN


De wc-rol hangt vast in de pot. Er is ruzie op het toilet. De wc-ketting of het wc-kaartje is kwijt.


Klinken deze problemen herkenbaar? Waarschijnlijk voor veel te veel leerkrachten wel. Jammer, want je kunt je tijd vast zinvoller besteden dan aan het oplossen van deze wc-perikelen. Juf Resi bedacht er een handige oplossing voor.


In haar klas staan bij de deur twee wc-rollen. Eentje is langs de rand versierd met rode strepen en de andere met blauwe strepen. Rood voor de meisjes en blauw voor de jongens. Wanneer kinderen onzin uithalen met de wc-rol, is meteen duidelijk of het iemand uit haar groep is.


Bijkomend voordeel is dat je geen wc-kaartjes op iets dergelijks nodig hebt, want daar heb je de gekleurde rollen voor. Dit vermindert je wc-stress hopelijk direct.


Bedankt, juf Resi voor deze praktische tip!



TAKEN VAN DE HULPJES


In bijna alle scholen, kom je weekhulpjes tegen in de klas. Hier is een handig hulpmiddel om er voor te zorgen dat jouw hulpjes geen van hun taken vergeten.


Weekhulpjes, iedereen kent ze wel. Deze kinderen helpen de leerkracht overdag met uitdelen en ophalen, en moeten (of mogen) na schooltijd ook nog even blijven om een paar taakjes uit te voeren. Omdat iedere week andere kinderen aan de beurt zijn, moet je als juf of meester vaak elke week opnieuw uitleggen wat er allemaal moet gebeuren. Daar heb ik een oplossing voor: je hangt gewoon deze kaart op de deur.


De kinderen mogen pas naar huis wanneer alle taken zijn uitgevoerd. Het is eerlijk voor de kinderen en heel duidelijk wanneer er eens een vervanger in je klas is. Zelf heb ik heel goede ervaringen met dit kaartje. Ik vind vooral de laatste zin heel fijn 'aan de juf vragen of er nog iets moet worden gedaan'. Zo handig voor al die taakjes die niet geregeld aan bod komen!


 Sint 2020 Sint 2020