Drama

 

 

SOKPOPPEN

 

Als je een leuke handpop wil maken, maar je weet niet goed hoe het moet, dan kun je gemakkelijk beginnen met een sokpop. Het enige dat je nodig hebt, is een oude (liefst felgekleurde) sok. Zelf heb ik ook een aantal sokpoppen. Hier stel ik ze aan je voor!

 

Suffie:

Suffie de Sokpop gebruik ik in groep 3 wanneer ik de letter s aanleer. Suffie heeft namelijk een groot probleem. Hij kan alleen maar woorden zeggen die beginnen met de letter s. Om het leuker te maken voor de kinderen, lispelt Suffie een beetje, waardoor de s nog beter te horen is.

 

Tiny:

In de rekenlessen gebruik in Tiny. Tiny is een bijzondere sokpop, want Tiny kan rekenen. Ze kan namelijk alle sommen die tien als uitkomst hebben, uitrekenen. Aan de kinderen de taak om zo veel mogelijk sommen te bedenken met die uitkomst. Hartstikke leuk, zeker wanneer de kinderen door hebben dat ook grote minsommen op tien kunnen uitkomen.

 

 

MULTIMEDIA MUSICAL

 

Ik heb dit jaar de combinatiegroep 7/8. Super leuk, maar ook super druk, met vormsel, afscheid, schoolkamp, Cito toets, centrale eindtoets en natuurlijk: de musical! Maar een musical voorbereiden met maar 13 kinderen, terwijl groep 7 nog gewoon alle lessen moet volgen. Ik heb er een oplossing voor gevonden!

 

In plaats van veel tijd kwijt zijn aan het maken van het decor, gaan we in de weken voorafgaand aan de musical het begin van een aantal scènes filmen. Dat doen we dan op de echte locaties (het bejaardentehuis, het voetbalveld e.d.). We spelen de gefilmde scènes af op het digibord en laten deze overgaan in de echte scènes, zodat het voor het publiek meteen duidelijk is waar het zich afspeelt.

 

 

DOORGEEFBEWEGING

 

Met deze eenvoudige, laagdrempelige opdracht, begin je de drama les op een manier die voor iedereen prettig aanvoelt. Bovendien zorgt het voor een grappige, maar ontspannen sfeer.

 

Alle kinderen en de leerkracht staan in een kring. Ze staan dichtbij genoeg dat ze elkaar (indien nodig) kunnen aanraken, maar wel de ruimte hebben om op de plaats te bewegen. De leerkracht begint door een beweging te maken richting degene die links van hem staat. De beweging kan zo simpel zijn als een sprong, maar ook een klein danspasje of een gek gezicht mag. Het kind dat links naast de leerkracht staat doet de beweging richting de leerkracht na, maar draait zich daarna zelf naar links en doet een nieuwe beweging. De leerling daarnaast doet ook weer eerst de beweging na en laat deze opvolgen door een eigen beweging. Zo gaan de bewegingen alsmaar de kring rond.

 

Voor kinderen die deze opdracht toch nog te moeilijk vinden, is het prettig om ze vooraf tijd te geven om na te denken over de beweging die zij willen maken. Moeilijker kun je het maken door vaker de kring rond te gaan en als extra spelregel toe te voegen dat geen beweging dubbel mag worden gebruikt. En nog een variatietip: dit spel kan ook in de muziekles worden gebruikt maar dan in plaats van met bewegingen, met geluiden.

 

 

HANDPOPPEN WOUTER EN MIEKE

 

Zelf handpoppen of poppenkast poppen maken is zo leuk en zo gemakkelijk. En het enige dat je et voor nodig hebt, zijn een schaar, een naald, vilt in verschillende kleuren en borduurgaren.

 

Een tijdje geleden heb ik al handpoppen gemaakt van kikker en zijn vriendjes, die ik gebruik om kinderen de verhalen van kikker na te laten spelen.

 

Nu heb ik ook dit jongetje en meisje gemaakt, die ik gebruik bij het voorlezen van 'Nog een nachtje slapen'. De kinderen van groep 3 vinden de verhalen van Wouter en Mieke super leuk. De personages zijn echt voor hen gaan leven, zeker nu ik de handpoppen hij het voorlezen gebruik. Met een hand 'bedien' ik Wouter en met de andere Mieke. De bladzijdes van het boek laat ik omslaan door een leerling. Iedere keer is het weer een feestje voor de kinderen en voor mij.

 

Klik hier om 'Nog een nachtje slapen' te bestellen via bol.com

 

MIJN FAVORIETEN