KLASINRICHTING

 

8 VRAGEN OM TE STELLEN TIJDENS HET INRICHTEN VAN JE KLASLOKAAL

 

 

Wanneer leerlingen zomervakantie hebben, veranderen leerkrachten van lesgevers in interieur designers. De klaslokalen dienen namelijk ingericht te worden. Meestal is dat vooral wanneer je een nieuw lokaal of nieuwe groep krijgt veel werk. Blijf je langer in hetzelfde lokaal, dan kun je veel laten staan. Al raad ik je aan ook dan eens kritisch te kijken naar je inrichting.

 

Hoe dan ook, vandaag deel ik 8 vragen die je jezelf kunt stellen tijdens het inrichten van je klaslokaal.

 

 

1. Wat is er nodig?

 

Hoeveel tafels, stoelen en kasten heb je nodig? Mijn tip is: houd het zo rustig mogelijk, want met een groep kinderen erin, is je klas al snel vol genoeg. Heb je genoeg aan twee kasten, dan kan die derde eruit. Werk je met instructiegroepen en mobiele werkplekken, dan heb je misschien niet voor elke leerling een eigen tafel nodig.

 

 

2. Hoe wil je werken?

 

De inrichting van je lokaal moet een middel zijn om jouw manier van werken te ondersteunen. Vind jij het aanleren van de leesrichting heel belangrijk bij het aanvankelijk lezen in groep 3, dan zet je de leerlingen in rijen recht voor het bord. Werk je graag coöperatief, dan zijn groepjes van vier het meest geschikt. Wil je dat de groep met elkaar in gesprek gaat, zorg er dan middels een carré opstelling voor dat iedereen elkaar kan zien. Er is geen goed of fout, maar de manier waarop je werkt, moet worden ondersteund door de inrichting van je klas.

 

 

3. Draagt dit toe aan het leerproces?

 

In mijn optiek zou alles dat in je klaslokaal ophangt een bijdragen moeten leveren aan de doelen die je met je groep wilt bereiken. Denk aan een landkaart of een poster waarop een spellingregel uit de doeken wordt gedaan. Een inspirerende poster kan wanneer jouw doel is je groep ergens voor te enthousiasmeren. Voetbalposters of posters van popsterren zou ik achterwege laten.

 

 

4. Hoe houd ik dit netjes?

 

Als je van te voren al denkt dat iets rommelig of vies zal worden, kun je er vergif op innemen dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Zelf weet ik dat het bij mij in de klas niet werkt als ik iets op kasten plaats. Bij mij staat alles dus in de kast; niet erop. Bedenk bij het inrichten al hoe je alles schoon en netjes gaat houden. Dat kan door een geschikte plek te kiezen of door meteen duidelijke afspraken met je leerlingen te maken.

 

 

5. Wat heb ik zelf nodig?

 

Wat geldt voor de werkplekken van de kinderen, geldt ook voor je eigen werkplek. Heb je wel een groot bureau nodig? Je werkt er ten slotte alleen na schooltijd aan, en dan zijn alle kindertafels leeg. Zo ook het opruimen. Hoe houd je je bureau opgeruimd met alle briefjes die worden ingeleverd en het nakijkwerk dat klaar ligt. Voor tips kun je ook even naar beneden scrollen en eens kijken bij de post ‘opgeruimd bureau’.

 

 

6. Wie kan me helpen?

 

Het inrichten van een klaslokaal kost veel werk en tijd, zeker het eerste jaar dat je het lokaal gebruikt. Aangezien het in de vakantietijd gebeurt, is er vast wel iemand uit je omgeving die je wilt helpen. Vrienden of familieleden vinden het waarschijnlijk heel leuk om eens een kijkje op jouw werkplek te nemen en alle schoolmaterialen zullen nostalgie bij ze opwekken. Ook kun je je natuurlijk samenpakken met collega’s. Samen het ene lokaal en samen het andere lokaal. Wel zo gezellig. Zelf heb ik het volgende afgesproken met mijn (sterke en handige) man: één keer per zomervakantie komt hij met mij mee om al het zware werk te doen!

 

 

7. Wat kunnen de kinderen doen?

 

Hoewel het lokaal er uitnodigend uit moet zien voor de eerste schooldag, hoeft het nog niet helemaal af te zijn. Hoe leuk is het namelijk voor de groepsbinding wanneer de leerlingen er zelf nog iets aan mogen bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan de naamkaartjes op hun plaatsen. Die kunnen ze gemakkelijk zelf maken. Of laat ze aangeven wat ze nog moeilijk vinden en beslis op basis daarvan welke hulpposters je ophangt.

 

 

8. Wat ziet een ander?

 

Laat iemand anders eens een rondje door jouw lokaal maken. Gegarandeerd vallen hem of haar hele andere dingen op dan wat je zelf ziet. Neem het advies van een ander aan en breek door je eigen blinde vlekken heen. Op de school van een collega gingen ze met het hele team een keer alle klaslokalen langs om feedback (tips en tops) te geven over de inrichting en organisatie onder het mom van: ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet…’.

 

 

 

BIBLIOTHEEK LABELS

 

Na een boekensanering door een professioneel bedrijf, hebben de kinderen vorige week de overgebleven boeken allemaal mooi op thema ingedeeld. En nu de boekenkast er zo netjes uit ziet, horen daar natuurlijk ook mooie labels bij.

 

De labels zijn ingedeeld in twaalf genres die geschikt zijn voor kinderliteratuur. Als extra, heb ik ook een set met labels op alfabet gemaakt. Voor mijn collega's die de boekenkast zo hebben ingedeeld. Je kunt ze hieronder downloaden.

 

Klik hier om de labels per genre te downloaden.

Klik hier om de labels op alfabet te downloaden.

Klik hier om de labels op AVI niveau te downloaden.

 

Helemaal super is het wanneer de labels niet alleen in je boekenkast hangen, maar ook in de boeken. Zo weten de kinderen zelfstandig waar het boek terug opgeruimd moet worden.

 

Juf Hanne heeft mij ontzettend geholpen door de labels per genre zo op het papier te rangschikken dat je ze gemakkelijk op stickerpapier kunt printen. Het is geschikt voor stickerpapier van 3 bij 8 stickers, maar juf Hanne heeft op elke sticker twee labels gezet. Je knipt ze dus nog één keer door voor je ze opplakt. Op die manier heb je een ideaal formaat voor in een boek.

 

Klik hier om de labels op stickerformaat te downloaden.

Klik hier om het juiste stickerpapier te bestellen via Bol.com (controleer wel zelf nog even of dit geschikt is voor jouw printer).

 

DAGRITME KAARTEN

 

Mijn ervaring is dat kinderen het heel prettig vinden om te weten wat er gedurende de dag gaat gebeuren. Om ze een idee te geven van het verloop van de dag, zet ik altijd een dagplanning op het bord. Ik heb een bestandje gemaakt met kaarten en juf Nicole heeft het aangevuld.

 

Als je geen zin hebt om de dagplanning iedere dag opnieuw te schrijven, dan kun je dit bestandje wellicht goed gebruiken. Hierin staat van ieder vak dat op school voorkomt een strookje met een pictogram en de naam van het vak.

 

Het enige wat je hoeft te doen is de strookjes uitknippen, ze lamineren en daarna magneetplakband op de achterkant plakken. Daarna kun je ze op een white- of magneetbord hangen. Zelf vind ik het wel vrolijk uit zien wanneer je de strookjes voor het lamineren op een gekleurd kaartje plakt.

 

Ik heb er bewust voor gekozen de kaarten zo rustig en eenvoudig mogelijk te houden. Of in de woorden van juf Nicole: "Ik vind deze kaartjes echt super. Niet te druk en heel duidelijk. Bij mijn opleiding tot gedragsspecialist kwam ook naar voren dat het zo rustig mogelijk moet zijn."

 

Klik hier om de dagritme kaarten te downloaden.

 

 

OVERZICHTELIJK WHITEBOARD

 

Ik heb dit jaar een groot whiteboard in mijn klas. Geweldig, je kunt het voor zoveel dingen gebruiken. Maar als je niet uitkijkt, dan wordt het wel snel rommelig, met zo'n groot bord. Lees hieronder hoe ik heb geprobeerd het bord overzichtelijk te maken.

 

Eerst heb ik het bord in handige stukken verdeeld. Ik heb gekozen voor een groot middenstuk voor de dagplanning en aan beide kanten ernaast kleine hokjes voor andere zaken. Het aftapen heb ik gedaan met PVC tape. Je kunt het ook doen met washi tape. Het voordeel van washi tape is dat je uit heel veel kleuren en dessins kunt kiezen. Het nadeel is dat washi tape heel moeilijk van het bord af te krijgen is.

 

Vervolgens heb ik elk hokje een naam gegeven. Dat heb ik gedaan door de woorden die ik wilde opplakken uit te printen en met boeklon op het bord te bevestigen. Je zou ze ook kunnen lamineren en dan ophangen. Het voordeel van boeklon is dat ze echt vast zitten en dus niet scheef kunnen gaan hangen.

 

Wat betreft de dagplanning kaartjes heb ik dit jaar voor iets heel rustigs gekozen. Ik heb de kaartjes uitgeprint, op gekleurd papier geplakt, gelamineerd, geknipt en magnetisch plakband op de achterkant bevestigd.

 

 

HORIZONTAAL, VERTICAAL EN DIAGONAAL

 

Wat was horizontaal nu ook alweer? En verticaal? En diagonaal? Heb jij ook kinderen in de klas die deze drie telkens door elkaar halen? Hang dan deze handige letters langs de deur op.

 

Uiteraard hang je het woord ‘horizontaal’ van links naar rechts, het woord ‘verticaal’ van boven naar beneden en het woord diagonaal schuin over de deur heen. Zo kunnen jouw leerlingen zich niet meer vergissen. Je maakt de woorden gemakkelijk door het printblad af te drukken op gekleurd papier en daarna uit te knippen.

 

Download hier het printblad.

 

 

MINDMAP MUUR

 

Je hoeft je klas niet altijd te versieren met tekeningen. Dit kan ook super goed met het werk van leerlingen! Zo stel ik mindmaps of stelopdrachten graag tentoon, zodat ouders en anderen ook dit soort werk in de klas kunnen bekijken.

 

Wij werken met de wereldoriënterende methode Alles-In-1 en laten de kinderen bij elk thema de leerstof weergeven door middel van een werkstuk. Soms is dat een verslag of een spreekbeurt, andere keren een mindmap of poster. Op de foto zie je de mindmaps van thema ‘milieu en kringloop’. Sowieso super gemaakt door de leerlingen, maar daarna ook nog eens netjes op een vel knutselpapier geplakt voor een extra net effect.

 

 

SCHILDERIJTJES

 

Hangt er bij jou op school ook zo'n saai naamkaartje bij de deur om aan te geven wie de juf of meester van deze klas zijn? Juf Patty was de naamkaartjes zat en bedacht een veel creatiever idee om aan te geven wie de meester of juf is!

 

Ze heeft voor al haar collega's een schilderijtje gemaakt om naast hun deur te hangen (bij duobanen hangen er twee). Hiervoor heeft ze schilderijtjes gekocht bij de Action en deze beschilderd met schoolverf. De afbeeldingen zijn gebaseerd op de afbeeldingen van Babette Harms. Wat een ontzettend leuk en collegiaal idee, Patty!

 

Klik hier om de website van Babette Harms te bezoeken.

 

 

SCHOOLMATERIALEN

 

Ik ben erg van het opruimen en heb ongeveer overal een label voor. Het liefst wil ik dat de labels behalve functioneel ook nog mooi zijn. Het heeft even wat tijd gekost, maar nu heb ik super mooie labels. Natuurlijk ook voor jullie!

 

Je kunt de labels in kleur uitprinten, maar ze zien er ook mooi uit in zwartwit. Even uitknippen en lamineren en je kunt beginnen met opruimen! Als je nog een materiaal mist, laat het me dan weten.

 

Klik hier om de labels schoolmaterialen te downloaden.

Klik hier om me een mailtje te sturen.

 

 

WELKOMST DEUR

 

Door je deur mooi te versieren, zorg je dat jouw klaslokaal er ook van buiten gezellig uit ziet. Door er de naam van je groep op te zetten, weet je zeker dat iedereen je kan vinden. En door de namen van je leerlingen hierin te verwerken, weet je ook zeker dat iedereen zich welkom voelt.

 

Toegegeven, het is even flink wat werk, zo'n prachtige deur zoals op de foto hiernaast, maar dan heb je wel ook wat. Ik kan me voorstellen dat je elke dag vrolijk je klas binnen loopt door zo'n mooie deur. Het voorbeeld hiernaast is van de groep 5 van juf Resi.

 

De onderste deur is die van mijn eigen klas. De namen heb ik gemaakt met behulp van WordArt. De kinderen hebben hun eigen naam ingekleurd. Uitknippen (uiteraard met een stukje ertussen, zodat de letters aan elkaar blijven zitten), de overgebleven stukjes zwartmaken en lamineren. En tadaa, klaar om op te hangen!

 

Dankjewel, juf Resi voor dit super leuke idee!

 

 

TWEETAL KAARTJES

 

Dit schooljaar probeer ik een nieuw idee uit om tweetallen te maken. Ik was het zat om altijd nieuwe tweetallen te verzinnen en wilde de kinderen ook niet telkens zelf laten kiezen (want dan kiezen ze toch telkens voor hetzelfde vriendje/vriendinnetje).

 

Dus, een nieuw idee! Op elke tafel plakt nu een kaartje (vastgemaakt met klittenband). Op het kaartje staan een kleur, een vorm, een cijfer, een letter, een dier en een soort fruit. Elk kaartje is uniek, maar de onderdelen (letters, dieren, kleuren) komen telkens op twee kaartjes terug.

 

Ik gebruik de kaartjes als volgt. Wil ik een tweetal maken, dan zeg ik: "Zoek iemand met dezelfde kleur/letter/vorm en maak een tweetal." Zes verschillende tweetallen kun je zo vormen (en als je de schouder- en oogmaatjes meetelt zelfs acht). En na een tijdje verwissel je de kaartjes van tafel.

 

 

KLASSENFOTO

 

Leuk idee voor de inrichting van je klas: al je klassenfoto's op een rij. Voor mij zijn het er pas drie (en een leeg lijstje voor de klas van het aankomende schooljaar), maar het wordt echt leuk als je een flinke rij, of zelfs meerdere rijen hebt ophangen.

 

Koop vrolijke fotolijstjes, of gebruik oude fotolijstjes met een nieuw likje verf. Zelf heb ik, wat de foto's betreft, niet de standaard klassenfoto's gebruikt, maar gekozen voor grappige foto's die ik gedurende het schooljaar heb gemaakt.

 

 

WEEK- EN JAARRITME CIRKEL

 

Een leuk idee van juf Paulien om het ritme van de week (dagen) of het ritme van het jaar (maanden) duidelijk te maken voor je kleuters.

 

Van knutselpapier maak je gemakkelijk een cirkel in verschillende kleuren. De namen van de dagen en maanden print je uit en plak je op. Met boeklon maak je het geheel netjes en zorg je dat het niet vies wordt. Welke dag het is, geef je aan door een wasknijper met een pijltje erop.

 

 

BOT OF SCHERP

 

Hebben alle kinderen bij jou in de klas een eigen slijper? Bij mij nu wel, maar dat is op de meeste scholen niet het geval. Vaak is er een slijper per groepje of zelfs per klas. Lastig, maar het hoeft geen probleem te zijn. Ik heb het zo opgelost.

 

Vooraan in mijn klas staat elke ochtend een bakje met geslepen potloden. Is jouw potlood bot, dan pak je een geslepen potlood uit het bakje en leg je jouw oude potlood in het andere bakje. Aan het eind van de dag zorgt een hulpje ervoor dat alle potloden weer geslepen worden.

 

Om het voor de kinderen duidelijk te maken, heb ik er pictogrammen bij gemaakt. In het roze bakje in het midden liggen de slijpers.

 

Klik hier om de pictogrammen te downloaden.

 

 

OPGERUIMD BUREAU

 

Ik hamer er bij de kinderen altijd op dat ze hun tafel netjes moeten houden, maar geef hen niet echt het goede voorbeeld. Hoewel ik elke dag begin met een keurig werkblad, is het binnen no-time een rommeltje. En hoe kan het ook anders met al die handleidingen, briefjes en het nakijkwerk die je bureau bedelven.

 

Ik heb er iets op bedacht. Dit jaar heb ik een kast achter mijn bureau gezet met daarop vier brievenbakken. Elke bak heeft een ander doel, zoals te lezen op de labels: nakijken, kopiëren, uitdelen en opruimen. Alle dingen die op mijn bureau terecht zouden raken, komen nu keurig georganiseerd in de bakken te liggen.

 

Klik hier om de labels te downloaden.

 

 

TENNISBALLEN STOELPOTEN

 

De directeur van een van de scholen waar ik werk, kwam verleden week met een wel heel bijzonder initiatief om het geluid van schuivende stoelen te verminderen: tennisballen onder de stoelpoten.

 

Omdat onze school twee verdiepingen heeft, hebben de klassen op de begane grond er last van wanneer de klas boven hen met de stoelen schuift. Nu wijzen we de kinderen er al op om de stoel op te tillen wanneer we bijvoorbeeld in de toetsopstelling of kring gaan zitten. Echter, ook gedurende de dag wordt er wat afgeschoven door de leerlingen. Maar geluidsoverlast is nu verleden tijd, door de tennisballen.

 

Eerlijk is eerlijk, het idee komt niet van mij en ook niet van mijn directeur. In het afgelopen jaar, heb ik via krant, internet en journaal meerdere keren dit idee langs zien komen. Toch vond ik het leuk om dit idee te plaatsen. Want wellicht kan het ook een oplossing zijn voor geluidsoverlast op jouw school.

 

SINTERKLAAS

Speelgoed Deals