Reviews

RUSTMOMENT IN DE KLAS.NL

 

 

Ontspanningsoefeningen in de klas waren helemaal nieuw voor mij, maar nadat Wendy de Groot van Rustmoment in de klas.nl contact met mij opnam, raakte ik direct enthousiast!

 

Wendy is de drijvende kracht achter Rustmoment in de klas.nl: een website vol ontspanningsoefeningen in korte filmpjes voor kinderen. Onder andere door Wendy haar ervaring als juf uitermate geschikt voor de basisschool!

 

Ik praatte met Wendy over de Rustmoment filmpjes en mocht ze een paar weken uitproberen in de klas. Benieuwd hoe het is gegaan in de klas? Hieronder vertel ik je meer.

 

 

 

DE RUSTMOMENTEN

 

 

Mike en Fee

 

Dit zijn de twee personages die de hoofdrol spelen in alle rustmomenten. Het zijn voor de kinderen bekenden. Guillermo Hilversum (Mike) kennen ze als Tinco van Spangas en Anita Nederlof (Fee) als Hedwig uit de serie Amika.

 

Ieder rustmoment begint met een introductie door Mike en Fee. Zij zorgen voor een herkenbare setting voor de kinderen, waardoor ze meteen geïnteresseerd zijn in de ontspanningsoefening.

 

 

De filmpjes

 

Per leeftijdsgroep (groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8) zijn 35 verschillende filmpjes met ontspanningsoefeningen beschikbaar. De filmpjes zijn onderverdeeld in vier categorieën: ademoefeningen, bewegen op de stoel, bewegen rondom de stoel en visualisatie. Na elk afgespeeld filmpje, wordt er een suggestie voor de volgende keer klaargezet. Zo wordt er automatisch gezorgd voor afwisseling in de verschillende categorieën.

 

De filmpjes zijn in elke browser te bekijken, op computers, digiborden, maar ook op mobiele devices. Behalve hun tafel, stoel en eigen lichaam hebben de leerlingen verder helemaal niets nodig om de ontspanningsoefening uit te voeren. Mike en Fee leggen uit wat de kinderen moeten doen en geven zelf het voorbeeld.

 

 

Waarom?

 

Rustmoment in de klas.nl is ontwikkeld voor het basisonderwijs, maar kan ook thuis of in een praktijk ingezet worden. Het doel is dat leerlingen leren even rust te nemen en dat ze de vaardigheid van ontspannen ook voor zichzelf toe kunnen passen. Een direct effect daarvan is dat leerlingen meer aandacht hebben voor de volgende les. Op de lange termijn worden kinderen weerbaarder tegen stress.

 

 

 

IN DE KLAS

 

 

Aan de slag

 

Leerkrachten die met Rustmoment in de klas.nl starten, worden persoonlijk begeleid. Ga je met de hele school aan de slag, dan wordt er een start workshop gegeven. Start je alleen, dan wordt er telefonisch contact met je opgenomen. En speciaal voor de eerste keer dat je Rustmoment in de klas.nl inzet, is er een introductiefilm. Deze legt, op een voor de kinderen te begrijpen niveau, uit waarom ontspannen zo belangrijk is.

 

Ik was erg onder de indruk toen Wendy mij belde om me op weg te helpen. Ze was heel geduldig en beantwoordde al mijn vragen uitgebreid. Voor mijn groep 7/8 die filmpjes al snel 'kinderachting' vinden, gaf ze me een super tip: maak van één leerling een ambassadeur oftewel laat een leerling je helpen de filmpjes te introduceren. Dit werkte geweldig!

 

 

Ontspannen samen en alleen

 

De rustmomenten kunnen klassikaal worden bekeken

op momenten dat de hele klas er behoefte aan heeft,

bijvoorbeeld na een pauze of tussen twee instructies in.

Maar sommige leerlingen hebben hier meer behoefte

aan dan anderen. Door de filmpjes is het ook mogelijk

om een leerling individueel een ontspanningsoefening

te laten uitvoeren.

 

Zelf heb ik de filmpjes tot nu toe alleen klassikaal ingezet.

Soms met groep 5/6 of 7/8 apart van elkaar en soms

samen. Zelfs een combinatiegroep als unit 5-8 is geen

probleem, omdat veel filmpjes voor meerdere leeftijds-

groepen geschikt zijn.

 

 

Grote toetsen

 

Speciaal voor de grote toetsen, zoals de Eind- of Entree-

toets, heeft Rustmoment in de klas.nl een kijkschema

gemaakt met geschikte filmpjes én is er tijdelijk een

gratis proefpakket beschikbaar voor leerkrachten van

groep 7 en 8.

 

Zo heb ik met mijn groep 8 tijdens de pauzemomenten

van de Centrale Eindtoets telkens een ontspannings-

oefening ingezet. Op de foto zie je de oefening 'slapend

leren' waarbij de kinderen ontspannen door hun

buikademhaling bewust te gebruiken.

 

 

MIJN MENING

 

 

Enthousiast geraakt door het telefoongesprek met Wendy, kon ik niet wachten om met de ontspanningsoefeningen te starten in mijn unit 5-8. De leerlingen van groep 5-6 waren, zoals ik had verwacht, meteen heel gemotiveerd en genoten er zichtbaar van. Ik vond het spannend om de filmpjes ook in groep 7-8 te introduceren en had, zoals Wendy me had aangeraden, één leerling ambassadeur gemaakt... Het ging hartstikke goed! De kinderen deden super mee en werden écht rustig! Een enkeling vond het moeilijk om bij het ogen sluiten niet vooral om zich heen te kijken, maar dat was het. De dag erna weer geprobeerd, zelfde ervaring. En op de derde dag vroeg één van de druktemakers uit groep 7-8 zelfs: "Juf, gaan we vandaag weer zo'n filmpje kijken?"

 

Rustmoment in de klas.nl is een website met een duidelijk uiterlijk en is prettig in het gebruik. Starten met de ontspanningsoefeningen is ontzettend gemakkelijk, mede door de persoonlijke begeleiding.

 

De filmpjes kosten je nauwelijks tijd (ongeveer vijf minuten) en zelfs in de volle planning van unit 5-8 vind ik hier tijd voor. Mijn ervaring in de laatste weken is geweest dat het me tijd opleverde, want de les erna waren de kinderen ook écht rustig en konden ze veel aandachtiger deelnemen aan de instructie. Dan is die tijd zó weer ingehaald.

 

Maar het allerfijnste aan Rustmoment in de klas.nl vind ik dat het ook een rustmoment is voor de leerkracht. Als leerkracht ben je zelf ook vaak zo druk bezig gedurende de dag! En in plaats van een ontspanningsoefening te moeten voor te bereiden, zet je het digibord aan, ga je zelf in de klas tussen de leerlingen zitten en geniet je zelf ook van een paar minuten rust. Het is niet alleen voor je leerlingen, maar ook jij kunt daarna aandachtiger met de volgende activiteit aan de slag.

 

 

Klik hier om de website van Rustmoment In De Klas te bezoeken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit is een gesponsorde review.

WISBORDJES SENSO-CARE

 

 

Hebben jullie al eens gewerkt met wisbordjes? Ik eigenlijk nog niet. Alhoewel ik het ooit geprobeerd heb met zelfgemaakte wisbordjes, maar die gingen erg snel stuk, waarna ik de moed opgaf.

 

Daarom was ik dan ook heel enthousiast toen ik van webshop Senso-Care een aantal wisbordjes van het merk BIC mocht uitproberen. Na ontvangst ben ik er meteen mee aan de slag gegaan en heb ik een aantal mooie toepassingen mogen ontdekken. Je leest er hieronder meer over.

 

 

HET WISBORDJE

 

 

Senso-Care

 

Senso-Care is een familiebedrijf gespecialiseerd op het gebied van sensorische informatieverwerking.

Doordat de eigenaars zelf twee kinderen hebben met ADHD, weten zij precies waar ouders en

onderwijzers tegenaan lopen bij het helpen van kinderen die moeite hebben met prikkelverwerking.

 

Ik raad je aan om de webshop van Senso-Care eens te

bekijken. Er zijn veel meer materialen voor deze

kinderen voorhanden dan ik me van te voren kon

voorstellen. En natuurlijk zijn een groot deel van

deze materialen ook binnen het reguliere onderwijs

voor alle leerlingen goed in te zetten. Zo ook het

wisbordje.

 

 

Het wisbordje

 

Een wisbordje is 16 bij 29 cm groot (iets kleiner dan

een A4’tje). Er zit een lichtblauwe rand omheen met

aan beide kanten een soort handvat. Zowel de voor-

als achterkant is whiteboard. Eén zijde is blanco, de

andere zijde geruit. Bij het wisbordje worden een

blauwe whiteboard marker met smalle punt en een

bordwisser geleverd, die in de blauwe rand kunnen

worden geklikt.

 

Het wisbordje is te koop voor € 3,99, maar voor scholen

geldt er een gereduceerd tarief. De whiteboard markers

zijn ook los na te bestellen vanaf € 0,80.

 

 

IN DE KLAS

 

 

Expliciete directe instructie

 

Wellicht kennen jullie het boek Expliciete Directe Instructie van Hollingsworth en Ybarra wel. Ik weet dat het op veel scholen wordt gebruikt. Het geeft handvaten om het directe instructiemodel in de klas toe te passen.

Eén van de hierin beschreven technieken is het wisbordje.

 

Zelf vind ik de lastigste fase van het directe instructiemodel de lesafsluiting. Er is vaak geen tijd voor of ik vergeet het. De keren dat ik er wel aan toekom is het ook niet heel effectief. Eén of twee leerlingen mogen vertellen of ze het lesdoel hebben behaald en hoe hun leerproces is verlopen. Voor een coöperatieve werkvorm is vaak geen tijd.

 

De wisbordjes kunnen hier een uitkomst bieden. Ik kan dan een reflecterende vraag stellen aan de hele klas, waarna zij antwoord geven op hun wisbordjes. Iedereen denkt na en ik kan in één oogopslag zien of er nog meer instructie nodig is.

 

 

Betrokkenheid verhogen en begrip controleren

 

Door een wisbordje in te zetten in de les zijn alle leerlingen actief betrokken en niet alleen die ene die een beurt krijgt. Zo wordt de betrokkenheid verhoogd en creëer je meer interactie met de leerlingen.

 

Vooral in de lessen cijferen vind ik het wisbordje echt een uitkomst. Tijdens de begeleide inoefening geef ik de leerlingen daar steeds meer zelfstandigheid. Eerst doe ik het voor, dan schrijven ze mee, en daarna maken ze zelf een aantal sommen. Die kijk ik telkens na om te bepalen wie er meer instructie nodig heeft.

 

Echter, bij cijferen heb ik niet zoveel aan alleen de antwoorden. Want hebben ze het wel op de juiste manier gedaan? Staan alle getallen wel netjes in het HTE schema? En zijn de ‘onthoud’- getallen wel juist genoteerd? Door ze de som op het wisbordje te laten maken, hoeven ze het maar om te draaien en ik kan het zien.

 

 

MIJN MENING

 

 

Het bordje is van het merk BIC en zoals ik van dit merk gewend ben, is het wisbordje van degelijk, stevig materiaal gemaakt. De pen ligt fijn in de hand en door de smalle punt is er gemakkelijk netjes mee te schrijven. De wisser veegt de pennenstreken goed uit, zelfs wanneer deze nog nat zijn. Ook na enkele dagen ‘drogen’ is het bordje goed schoon te krijgen. Ik denk dat de bordjes lang meegaan. Hoe lang je met de whiteboard marker doet, weet ik nog niet.

 

De kinderen in mijn klas waren meteen razend enthousiast over de wisbordjes. Ze zagen in eerste instantie vooral mogelijkheden om er spelletjes mee te spelen, maar realiseerden zich daarna ook dat het wel handig was dat ze nu tijdens de instructie gemakkelijker hun fouten konden verbeteren.

 

Ik vind het een aanwinst om een aantal van deze bordjes in mijn klas te hebben. Zeker bij het werken in een unit 5-8 is het van belang dat mijn instructie zo effectief en bondig mogelijk is. Deze bordjes kunnen daarbij helpen.

 

 

Klik hier om wisbordjes te bestellen bij Senso-Care.

Klik hier om de website van Senso-Care te bezoeken.

 

 

NATIONALE ONDERWIJS TENTOONSTELLING

 

 

Senso-Care heeft ook een stand op de NOT 2017 en die ga ik zeker bezoeken!

Ik ben er sowieso op zaterdag 28 januari en kom misschien op dinsdag ook al. Komen jullie ook allemaal?

 

 

Aanmelden is eenvoudig en gratis en kan met de onderstaande link via Senso-Care.

 

Klik op onderstaande banner om je via Senso-Care gratis aan te melden voor de NOT.

 

 

Dit is een gesponsorde review.

 

 

SAMENLEESBOEKEN DELUBAS

 

 

Van Uitgeverij Delubas (bekend van o.a. Blits voor studievaardigheden) mocht ik serie 6 van hun Samenleesboeken bekijken.

 

Hieronder lees je mijn bevindingen, tips voor het inzetten van de boeken in jouw klas én hoe je zelf deze Samenleesserie kunt winnen!

 

 

SAMENLEESBOEKEN

 

Het idee

 

Samenleesboeken zijn boeken geschreven voor twee verschillen

de niveaus. De tekst is verdeeld in twee kleuren (blauw en zwart).

De blauwe teksten zijn voor het ene AVI niveau en de zwarte

teksten voor het andere AVI niveau. Zo kunnen kinderen van

verschillende leesniveaus toch handig samenlezen.

 

Samenleesserie 6

 

Serie 6 bestaat uit negen verschillende samenleesboeken van

AVI S tot AVI E4. Elk boek is geschreven in twee verschillende

AVI niveaus. In tegenstelling tot de andere series liggen de

boeken uit deze serie qua niveau maximaal één jaar uit elkaar.

Dit maakt dat deze serie heel geschikt is voor een combinatiegroep

3/4 of om sterke leerlingen uit groep 3 met zwakkere leerlingen

uit groep 3 samen te laten lezen.

 

Skrien tuts

 

Het zou een erg lang verhaal worden als ik over elk boekje zou uitweiden. Toch wil ik je graag wat dieper van één van de boekjes laten proeven. Ik heb gekozen voor ‘Skrien tuts’, een titel waardoor ik meteen nieuwsgierig werd.

 

‘Skrien tuts’ is geschreven door Rian Visser met illustraties van Iris Compiet. De zwarte teksten zijn bedoeld voor een lezer van AVI E3 en de blauwe, iets moeilijkere, teksten zijn geschikt voor een leerlingen die op M4 niveau leest.

 

Het verhaal gaat over Zeb die onderweg naar huis een bijzondere mobiele telefoon vindt, genaamd Skrien Tuts: “Noem me maar Skrien”. Skrien is grappig en neemt Zeb mee naar allerlei bijzondere plekken, maar Skrien is ook stout en laat Zeb over allerlei dingen liegen.

 

Aan het eind van elk hoofdstuk staat een korte vraag waardoor de duolezers dieper nadenken over het verhaal. Want wat vinden ze er eigenlijk van dat Zeb door Skrien liegt?

 

 

IN DE KLAS

 

Aanvankelijk lezen

 

Ik heb twee jaar achtereen groep 3 ‘gedraaid’. Ik vond het aanvankelijk lezen een van de leukste onderwerpen om te onderwijzen, maar raakte ook wel tureluurs van sommige boekjes. Een boekje met alleen maar eenlettergrepige woorden wordt al snel saai en doet ook wat gekunsteld aan.

Doordat de boekjes van de samenleesserie op verschillende niveaus zijn geschreven, kan de beginnende lezer de eenvoudige delen zelf lezen en blijft er tempo in het verhaal door de passages voor de meer ervaren lezer.

 

Ik zie me deze boeken behalve bij het samenlezen ook al in het leesgroepje gebruiken. De kinderen lezen de eenvoudige zinnen en de juf de rest.

 

Tutorlezen

 

Samenleesserie 1 t/m 5 zijn uitermate geschikt voor het tutorlezen. Je kunt dan bijvoorbeeld een leerling van groep 3 aan een leerling van groep 6 koppelen. Het boekje is afwisselend geschreven op beide niveaus. Zo geef je de leerling van groep 3 een boost door één-op-éen samen te lezen met een tutor en kan de tutor tegelijkertijd ook aan zijn of haar eigen leesniveau werken.

 

Bij ons op school is het tutorlezen in het begin altijd heel populair bij de kinderen van de bovenbouw. Ze willen niets liever dan één van de ‘kleintjes’ helpen. Helaas neemt dit enthousiasme bij de meesten af wanneer ze een week of twee in boekjes van een lager niveau hebben gelezen. Dit daagt hen totaal niet uit. Met boeken uit de samenleesserie blijft het verhaal ook voor de oudere kinderen spannend.

 

Combinatiegroepen

 

Samenleesserie 6 en 7 zijn niet bedoeld voor het tutorlezen, maar voor het samenlezen in een klas of combinatiegroep. De niveaus liggen wat dichter bij elkaar.

 

Bij ons op school werken we alleen maar in combinatiegroepen. Je probeert dan zoveel mogelijk lessen aan elkaar te koppelen, door bijvoorbeeld bij W.O. aan hetzelfde thema te werken. Bij andere vakgebieden, zoals rekenen en taal is het moeilijker verschillende groepen aan elkaar te koppelen. Bij lezen zou je de samenleesboeken van serie 6 en 7 kunnen inzetten om alle leerlingen tegelijkertijd groepsdoorbrekend te laten lezen.

 

 

MIJN MENING

 

Voordat Delubas contact met mij opnam, had ik nog

nooit gehoord van dergelijke Samenleesboeken. Wauw,

wat een geweldig idee! Deze zijn, denk ik, wel op elke

school in te zetten, dus ik ben erg enthousiast!

 

De boeken zijn mooi geïllustreerd, ook van binnen in

kleur, en hebben een harde kaft. Ze bestaan uit

ongeveer 60 bladzijdes: niet te dik, maar ook niet te

snel uit. Achterin het boek staan aanwijzingen voor het

samenlezen. Dit, en de gespreksvragen waar alle

hoofdstukken mee eindigen, maakt dat kinderen niet

alleen op het technisch lezen concentreren, maar ook

belangstelling hebben voor de inhoud. Ik houd ervan

als technisch en begrijpend lezen, hand-in-hand gaan.

 

Wat ik mooi vind, is dat alle boeken door een andere auteur en illustrator gemaakt zijn. Zo komt een leerling, ondanks dat hij of zij een bepaalde serie volgt, toch met verschillende schrijfstijlen in aanraking. Ook de thema’s van de boeken zijn heel uiteenlopend. Een griezelboek ‘Drakenbloed’, een spannend boek ‘De jacht op de valse koekjes’ en een grappig boek ‘Koen, een man van de zee’. Die afwisseling maakt dat kinderen behalve leren lezen ook leren over boeken.

 

Klik hier om de website van Uitgeverij Delubas te bezoeken.

Klik hier om samenleesboeken van Delubas te bestellen.

 

SINTERKLAAS

 

Speciaal voor Sinterklaas heeft uitgeverij Delubas een Pieten Samenleesboek geschreven.

 

Het gaat over Prutspiet die de Grote Pietentest telkens verprutst en daardoor niet mee mag naar Nederland... Het boek is geschikt voor samenlezers van AVI M3 en AVI m6

 

Klik hier voor een inkijkexemplaar van Prutspiet.

 

 

 

Dit is een gesponsorde review.

 

 

 

ONS MOOIE VOEDSELBOEK

 

 

Van KNNV uitgeverij kreeg ik het prachtige ‘Ons mooie

voedselboek’ toegestuurd. Een spiksplinternieuw boek

(want uitgekomen in september 2016) over het eten

dat wij dagelijks op ons bord hebben liggen, en hoe het

daar terecht is gekomen.

 

Ik mocht er een stukje over schrijven én een exemplaar

weggeven! Meer weten? Of wil je een exemplaar

winnen? Lees dan snel verder.

 

 

ONS MOOIE VOEDSELBOEK

 

De kaft

 

‘Ons mooie voedselboek’ is een hardcover lees-, kijk- en doeboek met een halflinnen band. Door de grote van het boek (34 cm lengte) en de kleurrijke kaft is het meteen een blikvanger.

 

Het verhaal

 

Je kunt bij ‘Ons mooie voedselboek’ niet praten van een verhaal in de zin van een traditioneel leesboek. Informatie wordt afgewisseld met weetjes, grapjes, recepten en bijvoorbeeld een quiz.

 

De rode draad wordt gevormd door Pepijn en zijn hondje Pepper die tijdens het boodschappen doen steeds meer over voeding leren. In hoofdstukken van ongeveer zes pagina's komen de kinderen alles te weten over aardbeien, brood, yoghurt, bananen, aardappels, garnalen, eieren en boerenkool.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De schrijvers

 

‘Ons mooie voedselboek’ is een uitgave van KNNV Uitgeverij, een non-profit uitgeverij, onderdeel van de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging. KNNV Uitgeverij maakt speelse en informatieve natuurboeken voor kinderen.

 

De teksten zijn geschreven door Lisette de Jong en Ria de Jong en de rijke, bladvullende illustraties werden gemaakt door Jenny Lindhout.

 

 

IN DE KLAS

 

De gezonde school

 

Veel scholen besteden in het kader van de Gezonde School aandacht aan verantwoorde voeding. Ze vinden het belangrijk dat de kinderen die hun school bezoeken gezond eten. Maar dan moet je hen wel kunnen motiveren om gezond te willen eten. Dat gaat niet vanzelf. Een banaan is nou eenmaal een stuk minder cool dan een Snickers reep.

 

Maar weten de kinderen eigenlijk wel welke weg die banaan heeft afgelegd? En wat je allemaal van banaan kunt maken? Dat is waar het in ons mooie voedselboek om draait. Pure, eerlijke producten en hun verhaal. Het is een ode aan al dat lekkers dat wij, vaak zonder er bij na te denken, in onze mond stoppen.

 

Voor alle scholen

 

En ook op alle andere scholen kan het boek goed ingezet worden, bijvoorbeeld bij een thema over voeding, zowel in de onder- als de bovenbouw.

 

En buiten de thema's vormt het een mooie aanvulling op de materialen van het schoolontbijt en zou je het bij een les over kringlopen in de natuur in kunnen zetten om de voedselkringloop te illustreren.

 

Ook wanneer je aandacht wil besteden aan fairtrade voedsel, kan het boek goed gebruikt worden. Want, hoe worden bananen eigenlijk geproduceerd? En waarom kost de ene banaan meer dan de andere? Het geeft achtergrond informatie om kinderen (en misschien ook hun leraren en ouders) bewuste keuzes te laten maken in de supermarkt.

 

Bij ons op school eten we elke week samen met de kinderen fruit of groente. Doen jullie dat ook? Je kunt het boek er dan af en toe bijpakken en meer laten weten over bijvoorbeeld de aardbei.

 

 

MIJN MENING

 

Het boek is bedoeld voor kinderen van 8 t/m 12. Precies de

leeftijdscategorie waaraan ik lesgeef. Ideaal dus! En ik houd

ook ontzettend van lekker eten (zoals je wel kunt zien aan

de gevulde fruitmand).

 

Ik zie het me klassikaal inzetten. Het nodigt namelijk uit tot

het voeren van gesprekken over eten en tot het proeven van

de producten die er op de pagina's worden vermeld.

 

Maar ik zou het boek ook zeker een mooie plek geven in de

boekenkast van de kinderen. Ze zullen er zelf mee aan de slag

willen gaan. Door de manier waarop de tekst en de plaatjes en

extra's over de bladzijdes zijn verspreid, zullen ze zich niet

snel vervelen en ontdekken ze telkens iets nieuws.

 

Klik hier om de website van KNNV Uitgeverij te bezoeken.

Klik hier om 'Ons mooie voedselboek' te bestellen.

 

 

 

 

Dit is een gesponsorde review.

 

REKENSPEL: BOKSEN I

 

 

Ik ben een fan van spelend leren en altijd op zoek naar nieuwe taal- en rekenspellen voor groep 7 en 8. Meestal maak ik ze zelf, maar zo nu en gebruik ik een 'echt' spel.

 

Zo kwam ik ook bij het spel Boksen I van Met Sprongen Vooruit terecht. Het is een bordspel om het vermenigvuldigen te oefenen. Ik mocht het een tijdje uitproberen in mijn klas. Dit zijn mijn bevindingen.

 

 

HET SPEL

 

Materialen

 

Het spel zit in een houten doos en bestaat uit een spelbord met uitkomsten van vermenigvuldigingen er op, een doosje met spelkaarten en drie kleuren fiches. Daarnaast hebben de kinderen uitrekenpapier of wisbordjes nodig. Een wisbordje kun je apart bestellen door hier te klikken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spelregels

 

Er zijn drie kleuren fiches, dus je kunt het spel met 2, 3, 4 (twee tweetallen) of 6 (drie tweetallen) kinderen spelen. De kinderen krijgen elk zes kaarten waarop een som staat. Om beurten mogen ze de som op één kaartje uitrekenen en een fiche op de uitkomst leggen. Het doel is om vijf fiches op een rij te krijgen.

 

Naast het oplossen van de sommen is er nog een extra spelelement door de speciale kaarten die de kinderen kunnen spelen. Zo zijn er een high-five, een low-five en time-out kaarten.

 

 

IN DE KLAS

 

Verlengde instructie

 

Leerlingen van groep 7 of 8 die al jaren telkens aan de verlengde instructie moeten deelnemen, zijn dit wel eens zat. Het kan dan helpen om de instructie aantrekkelijk te maken middels een spel. Boksen I is heel geschikt voor kinderen die moeite hebben met de grote vermenigvuldigingen.

 

Ik heb het spel ingezet in mijn verlengde instructie en de vermenigvuldigingen die in het spel centraal stonden aangegrepen om handige oplossingsstrategieën bespreekbaar te maken.

 

Zelfstandig spelen

 

De kinderen kunnen het spel in groepjes van 2, 3, 4 of 6 spelen. Je kunt het samen met andere spellen inzetten tijdens een spellencircuit of gebruiken voor kinderen die klaar zijn met hun rekenwerk. Boksen I kan relatief rustig gespeeld worden, dus de rest van de klas zal er geen last van hebben.

 

In mijn klas wordt gewerkt met weektaken. De afspraak is dat kinderen die op vrijdag klaar zijn met hun weektaak zelf een leerspel mogen uitkiezen.

 

 

REACTIES

 

Ik vind het leuk dat je bij dit spel ook een beetje

geluk nodig hebt. Het ligt er maar net aan welke

kaarten je raapt. Daardoor is het een spannend

spel. - leerling groep 7

 

Je moet wel goed nadenken over de sommen,

maar het is niet te moeilijk. - leerling groep 8

 

Fijn dat het spel in een stevige, houten doos zit. Zo

zal het er ook na intensief gebruik goed uit blijven

zien. - juf groep 5/6

 

 

MIJN MENING

 

Ik was blij verrast toen ik het spel thuis gestuurd kreeg. Een mooie, stevige verpakking en een duidelijke beschrijving van de spelregels. De vormgeving is rustig en eenduidig, maar wel aantrekkelijk door de vrolijke, felle kleuren.

 

Het spel is van een prima niveau voor groep 7 en 8. Het is moeilijk genoeg om leerzaam te zijn, maar niet té moeilijk, waardoor de kinderen écht zelfstandig kunnen spelen.

 

De kinderen uit mijn klas waren erg enthousiast over het spel. Ik vind het dan ook echt een aanrader voor groep 7 en 8.

 

 

Klik hier om de website www.metsprongenvooruit.nl te bezoeken.

Klik hier om het spel Boksen I te bestellen.

 

 

Ben je geïnteresseerd in het spel Boksen I, dan is Boksen II vast ook iets voor jou. Hier schreef ik ook een review over.

 

 

Dit is een gesponsorde review.

REKENSPEL: BOKSEN II

 

 

Nadat ik het spel Boksen I had uitgeprobeerd, was ik ook benieuwd naar Boksen II. Dit spel gaat verder waar het eerste spel stopte.

 

 

HET SPEL

 

Overeenkomsten

 

De spelregels van Boksen II zijn eigenlijk precies

hetzelfde als die van Boksen I. Ook het uiterlijk

van het spel is vergelijkbaar, op de kleur na.

 

Verschillen

 

Waar Boksen I zich enkel en alleen op de grote

vermenigvuldigingen richt, is het spel Boksen II

veel breder. Er wordt ingegaan op allerlei grote

basisbewerkingen, zoals: optellen, aftrekken,

vermenigvuldigen, delen en rekenen met breuken.

 

 

TIPS

 

Laat het spel in combinatiegroepen in teams spelen. In elk team is één kind verantwoordelijk voor de plus- en minsommen, één kind voor de delingen en vermenigvuldigingen en één kind voor de breuken. Zo wordt het spel adaptief.

 

Bij de spelregels staat aangegeven dat de kinderen vijf fiches aaneengesloten op het bord moeten krijgen. In mijn groep maakten de kinderen het moeilijker door alleen rechte rijen (verticaal, horizontaal en diagonaal) goed te tellen. Maak zelf een keuze en beïnvloed de moeilijkheid van het spel.

 

En ten slotte nog een tip van mijn leerlingen, geschikt voor zowel Boksen I als Boksen II: wil je het spel spannender maken, pak er dan een zandlopertje bij. De som moet opgelost zijn voor de tijd om is.

 

 

MIJN MENING

 

Ik vind het fijn dat beide spellen - Boksen I en Boksen II - van dezelfde structuur uitgaan. Hierdoor hoef je als leerkracht het nieuwe spel niet meer uit te leggen, maar is het gelijk duidelijk voor je leerlingen.

 

Dat Boksen II ingaat op meerdere verschillende basisbewerkingen, maakt dat het uitdagender is voor de leerlingen. Ze moeten snel schakelen tussen verschillende strategieën en herhalen zo op een speelse manier belangrijke leerstof.

 

Het is erg moeilijk om geschikte leerspellen te vinden voor de groepen 7 en 8. Boksen II voldoet, aan alle eisen die ik aan zo'n spel stel. Het is leuk, zodat de kinderen gemotiveerd worden spelend te leren en het kan tegelijkertijd gericht ingezet worden om de doelen van groep 7 en 8 te behalen.

 

 

Klik hier om de website www.metsprongenvooruit.nl te bezoeken.

Klik hier om het spel Boksen II te bestellen.

 

 

Dit is een gesponsorde review.

 

KLAAR VOOR HET SCHOOLJAAR

 

 

Waar leerkrachten het voorheen met een schoolagenda bedoeld voor kinderen moesten doen, komen er steeds meer agenda’s op de markt, speciaal ontworpen voor leerkrachten.

 

 

Onderwijsbureau Docenttalent viert in 2016 haar 10-jarig jubileum en geeft ter ere daarvan de agenda ‘Klaar voor het Schooljaar’ uit. Ze vroegen mij wat ik er van vond. Dat laat ik jullie natuurlijk graag lezen.

 

VORMGEVING

 

Stijlvolle kaft

 

‘Klaar voor het Schooljaar’ is uitgevoerd als hardcover. Op de pastelgroene kaft prijkt een rood silhouet van een esdoorn gevuld met vogeltjes. Een bijpassende rode, stoffen bladwijzer maakt het mogelijk de agenda direct op de gewenste pagina te openen.

 

Rustige bladspiegel

 

De binnenkant van de agenda is uitgevoerd in zwart, wit en grijstinten. Alle pagina’s hebben een witte achtergrond met een overzichtelijke bladspiegel, hier en daar versierd met een terugkerende afbeelding van een tak of vogeltje. Voor de rest blijft de agenda heel rustig, waardoor de aandacht uitgaat naar de afspraken die jij er in noteert.

 

INHOUD

 

Organiseren

 

Voor elke schoolweek zijn twee bladzijdes beschikbaar, waarop de dagen horizontaal zijn verspreid. De linkerpagina is bedoeld voor thuis en de gelinieerde rechterpagina voor school. Daarnaast start elke maand met een overzichtspagina met zaken die deze maand niet vergeten mogen worden en is er ruimte gereserveerd voor een leerlingenlijst, wachtwoordenoverzicht en jaarplanning.

 

Inspireren

 

‘Klaar voor het Schooljaar’ wil daarnaast ook inspireren met boeken, enkele kopieerbladen en een pagina met tips rondom de seizoenen. Er is plaats om je bucketlist en mooie quotes van leerlingen te noteren en elke week biedt een gedachte, spelletje of tip voor in de klas.

 

MIJN MENING

 

De kaft van ‘Klaar voor het Schooljaar’ vind ik heel mooi vormgegeven. Het ziet er haast niet uit als een agenda, maar als een boek. Je kunt hem rustig op je koffietafel laten liggen en dan ziet het er gewoon nog mooi uit.

 

Persoonlijk vind ik het jammer dat je de agenda niet de hele dag open kunt laten liggen (zoals bijvoorbeeld bij een ringband). Daar staat tegenover dat ‘Klaar voor het Schooljaar’ wel erg stevig op me overkomt. Ik ben benieuwd hoe deze er na een jaar gebruiken uitziet.

 

Ik kan de agenda aanraden aan iedereen die dagelijks geïnspireerd wil worden door een mooie quote, eye-opener of filosofische gedachte. Daar speelt ‘Klaar voor het schooljaar’ helemaal op in.

 

ENTHOUSIAST?

 

Klik hier om ‘Klaar voor het Schooljaar’ te bestellen.

Klik hier voor de Facebook van ‘Klaar voor het schooljaar’.

 

 

Dit is een gesponsorde review.

 

 

 

LESKOMPAS

 

 

Stel je voor: je geeft een methodeles met als doel het vinden van persoonsvorm en onderwerp in een samengestelde zin. Je gaat op internet op zoek naar een poster waarop wordt uitgelegd wat persoonsvorm en onderwerp zijn, een spelvorm waarmee je dit klassikaal kunt inoefenen, een werkblad om (na de verwerking van je methode) nog extra te oefenen én naar een huiswerkopdracht. Dan ben je toch al snel anderhalf uur verder.

 

 

En stel je nu eens voor dat iemand anders al dat werk al

voor je heeft gedaan… Dat is waar LesKompas om draait!

 

 

De afgelopen weken mocht ik, samen met mijn collega’s, www.leskompas.nl uitproberen. Hieronder deel ik mijn bevindingen.

 

 

WEBSITE

 

Arjen van der Lely heeft 24 jaar voor de klas gestaan in Rotterdam, en áltijd met ICT gewerkt. In 2008 werkte hij in samenwerking met De Rolf Groep zijn idee voor een onderwijswebsite uit. En zo ontstond www.leskompas.nl .

 

LesKompas kun je zien als dé startpagina voor het basisonderwijs. Het is een databank, gevuld met allerlei materialen om je onderwijs middels ICT te verrijken. Je vindt er digitale tools, werkbladen, instructie tips, filmpjes en nog veel meer.

 

MOGELIJKHEDEN

 

 

Tips voor leerkrachten

 

Speciaal voor leerkrachten, is er een extra informatie pagina toegevoegd. Deze vind je door in de rechterbovenhoek op de letter i te klikken. Je komt dan terecht bij een overzicht met informatie over allerlei onderwerpen die voor leerkrachten interessant zijn. Denk aan kindermishandeling, ADHD, pesten en nog veel meer.

 

Zelf heb ik deze pagina gebruikt om tips te vinden voor het schoolkamp.

 

 

Methodelessen verrijken

 

Geef aan met welke methode je werkt, kies het hoofdstuk waar je mee werkt en de juiste les. Voila, er verschijnt een lijstje met weblinks die je kunt gebruiken om je les te verrijken.

 

Ik toonde een filmpje om mijn les over kleding te verrijken, zette een digibordtool in om het verschil tussen twee temperaturen te bereken, gebruikte een afbeelding van ’t kofschip bij spelling, oefende het vinden van de persoonsvorm met online spelletjes en printte werkbladen om de breuken te oefenen.

 

 

Digitaal opdrachten opgeven

 

Naast alle links die door LesKompas op de website zijn

geplaatst, kun je ook als school of als leerkracht links

toevoegen. Denk aan de schoolwebsite, maar

bijvoorbeeld ook aan het opgeven van digitaal huiswerk.

Kinderen loggen thuis in en maken de opdrachten

eenvoudig vanaf hun eigen computer of tablet.

 

Ik heb deze optie gebruikt om magtaken klaar te zetten

voor kinderen die klaar waren met hun weektaak. Nu

hoefden ze alleen nog op de link te klikken en konden

ze aan de slag.

 

 

REACTIES

 

Ik vind de woordjes memory heel leuk om te spelen! - leerling groep 3

 

Met LesKompas heb ik tientallen spellen gevonden om de tafeltjes klassikaal in te oefenen. Herhaling is zo belangrijk bij de tafels, en op deze manier blijft het leuk voor de leerlingen. - juf groep 5

 

Als ik een les moeilijk vind, en ik wil er extra uitleg over, dan kan ik er een filmpje over opzoeken en hoef ik niet altijd de juf te vragen. - leerling groep 7

 

Vooral bij de zaakvakken vind ik LesKompas heel handig. Door beeldmateriaal bij de lessen te zoeken, wordt de betrokkenheid vergroot. - juf groep 7/8

 

 

MIJN MENING

 

 

Ik zie LesKompas als een welkome aanvulling op de reguliere ICT mogelijkheden die ik al gebruik in mijn klas. Waar de methode software stopt (weergaves van werkboeken en enkele tools), gaat LesKompas verder. Het biedt mij een willekeur aan digitale hulpmiddelen om mijn onderwijs, zowel instructie als zelfstandig werken, nóg meer te verrijken.

 

 

En ja, ik gebruikte hiervoor ook al digibordtools, filmpjes en werkbladen om mijn lessen te verrijken. Maar toen moest ik ze zelf maken of zelf zoeken. Nu vind ik er meer dan ik zelf had kunnen verzamelen, en binnen een minuut. Dit bespaart me tijd die ik goed kan gebruiken voor andere belangrijke activiteiten in de klas.

 

 

Klik hier om de website www.leskompas.nl te bezoeken.

Klik hier om een gratis proefabonnement op LesKompas te nemen.

 

 

Dit is een gesponsorde review.

 

 

SQULA

 

In de zomervakantie kwam ik in contact met Squla. Ik mocht de vernieuwde versie van deze website een aantal weken met mijn klas uitproberen. Het was een groot succes. Squla is een website met leerspellen, instructievideo’s en nog veel meer!

 

WEBSITE

 

Als juf of meester log je gemakkelijk in de leerkrachtomgeving. In slechts één simpele stap maak je voor al je leerlingen een eigen account aan. Als je wilt, kun je dan per leerling een niveau instellen. Vorderingen die ze maken, kun je per week bekijken.

BIJZONDER

 

Klassikaal én individueel:

Met Squla is het mogelijk om met de hele klas samen te oefenen, bijvoorbeeld door instructievideo’s of quizzen in te zetten tijdens je lessen. Ook kun je de kinderen zelfstandig laten oefenen, bijvoorbeeld op de weektaak.

 

CITO:

Wil je je leerlingen individueel laten oefenen met de vraagstelling van CITO, dan kun je ook daar Squla voor inzetten. Er zijn hier namelijk speciale oefeningen voor.

 

Nieuwsbegrip:

Gebruiken je Nieuwsbegrip in de klas? Dan kun je dit super combineren met Squla. Er wordt namelijk elke week een leerspel online gezet in samenwerking met Nieuwsbegrip en het nieuws van deze week.

 

Sociale vaardigheden:

Instructievideo’s over gevoelens of spelletjes over veilig internetten. Ook wat betreft de sociale vaardigheden kun je Squla inzetten.

 

MIJN MENING

 

Squla is ontzettend vriendelijk in het gebruik. Je hoeft je leerlingen eigenlijk geen uitleg erover te geven, want het wijst zich vanzelf. Ook ontzettend fijn, is het dat ik in de acht weken dat we Squla uitprobeerden, geen een keer van een leerling heb gehoord dat de website het niet deed.

 

MENING VAN EEN LEERLING

 

De laatste weken mochten we als we klaar waren op Squla. Dat is een hele leuke leer-website waar je leuke leerspelletjes kunt doen. Ik zit al in level 2! Je kunt ook met andere kinderen uit Nederland spelen. Als ze het goed doen, kun je dan op hun naam klikken en ze een compliment geven. Je kunt rekenen, taal en spelling en eigenlijk vanalles oefenen. Ik geef Squla een dikke 10! – leerling groep 8

 

Klik op de logo’s onder aan deze pagina om de website van Squla te bezoeken of deel te nemen aan de winactie via social media.

 

Klik hier voor meer informatie over Squla.

En klik hier als je je als leerkracht gratis wilt registreren.

 

 

Dit is een gesponsorde review.

 

 

DAGBOEK VAN EEN BIJNA JUF

 

Onlangs kwam ik via via het boek 'Dagboek van een bijna-juf' van Jessica Goertzen tegen. Een eerlijk en openhartig verhaal van een leerkracht over haar LIO periode. En ook al ligt mijn LIO periode al een paar jaartjes achter me, toch komen de verhalen van Jessica me heel herkenbaar voor.

 

HET BOEK

 

Een heel jaar afstuderen aan de Pabo en tegelijk stagelopen als juf van groep 2: een uitdaging! In schooljaar 2014-2015 ging juf Jessica deze uitdaging aan. Een klas met heerlijke kinderen leverde hilarische quotes op en zorgde voor genoeg belevenissen in het onderwijs. Daarom hield Jessica een dagboek bij om alles van deze reis van 'bijna-juf' naar echte juf vast te leggen.

 

Het boek bestaat uit 52 hoofdstukken, beginnend bij Jessica's voorbereidingen in de zomervakantie en afsluitend met het behalen van haar diploma. Alle jaarlijks terugkerende zaken die in een kleutergroep spelen, vind je er in terug: Kinderboekenweek, Sinterklaas, Carnaval, noem maar op. Je leeft met deze groep 2, en vooral met hun bijna-juf mee tijdens spannende, stressvolle, maar vooral mooie gebeurtenissen.

 

Als extraatje heeft Jessica aan het eind van het boek een overzicht toegevoegd van quotes die ze haar kleuters het afgelopen schooljaar heeft horen zeggen!

ENKELE VOORPROEFJES

 

Dat heb ik niet gedaan hoor

Ze zitten zeker op iedere school. Kinderen die nóóit wat doen. Kinderen die mega braaf zijn. Kinderen die altijd eerst hun vinger opsteken en met hun vinger voor hun mond enthousiast lopen te 'ssssj-ten' naar andere kinderen. Alleen ben ik van mening, dat dit type kind niet bestaat.

 

Uit: hoofdstuk 18, 30 oktober 2014

 

Tien keer hoera voor de juf

En dat het start, merk ik! Een mail over meso-en microanalyse, drie dagen oudergesprekken en een groepsoverzicht en -plan maken. Opeens een hele hoop, maar dan bedenk ik me dat dit nog maar het begin is. En stiekem geniet ik ervan... Dan denk ik: 'Oh yeah, kijk eens hoe stoer ik ben. Ik maak een groepsoverzicht' of 'Tien hoeraatjes voor juf Jessica, de dag heelhuids doorgekomen!`

 

Uit: hoofdstuk 35, 10 februari 2015

 

The Hunger Games op de speelplaats

Ken je die scène uit The Hunger Games? Die scène waarin iedereen op zijn plateau staat en gespannen naar de Hoorn des Overvloeds staart? Waar alle wapens en al het eten liggen? Zo voelt het ook aan als we in de rij staan. Over de speelplaats zijn verschillende fietsen en karren gezaaid. Touwen hangen aan hekken, autobanden rollen verlaten van links naar rechts. Ik zie 23 paar gespannen ogen naar het plein staren. Vooral naar... de cross-fiets. Vroeger (ik spreek over de tijd vóór Sinterklaas) was er ruzie om de oude crossfiets. Maar sinds we een nieuwe hebben gekregen van Sinterklaas, is het vooral het glimmende metaal van de nieuwe crossfiets dat de aandacht trekt. Als een stel bloeddorstige eksters likken ze hun gebarsten lipjes af.

 

Uit: hoofdstuk 42, 23 maart 2015

 

MIJN MENING

 

Goed om te zien dat zaken die ik tijdens mijn LIO periode tegenkwam, ook bij andere LIO'ers een rol spelen. Het boek was voor mijn echt een feest der herkenning.

 

En om de quotes waar Jessica het boek mee afsluit, heb ik hartelijk moeten lachen.

Ook voor andere bijna-juffen en bijna-meesters (Pabo studenten) vind ik dit boek echt een aanrader. Het leest lekker en je weet wat je allemaal kunt verwachten op je reis tot echte juf of meester.

 

Daarom vind ik het boek ook een super cadeautip voor leerkrachten voor hun stagiaire!

 

Klik op het logo's aan de rechterkant van deze pagina om 'Dagboek van een bijna-juf' te bestellen via uitgeverij Boekscout.

 

 

Dit is een gesponsorde review.

 

MIJN SPEELLOKAAL

 

Een paar weken geleden kwam ik in contact met Willemien Kranenburg-Halsema en haar website www.mijnspeellokaal.nl Mijn Speellokaal is een website waarop kinderen zelfstandig rekenen, taal, spelling en andere leerstof kunnen oefenen. Samen met de kinderen en andere leerkrachten op mijn school, heb ik de website mogen uitproberen. Hieronder lees je mijn bevindingen.

 

WEBSITE

 

Leerkrachtomgeving

Wanneer je als leerkracht inlogt, kom je terecht op een overzichtelijke webpagina. Je kunt er voor je hele groep of voor individuele leerlingen aangeven welke spellen ze mogen spelen. Als je een specifiek doel wilt oefenen, kan dat ook, want per doel staat aangegeven welke spellen er bij horen. Ook kun je via deze pagina terecht bij een aantal tools zoals een timetimer en stopwatch. Als extra optie kun je ook zelf woordenlijsten toevoegen (voor spelling of Engels) die dan in de spellen van jouw leerlingen opgenomen worden.

 

Leerlingomgeving

Als de kinderen inloggen, dan zien ze een soort werelddeel, met daarop allemaal landen. Ieder land staat voor een ander vakgebied. Zo heb je 'De Engelse Republiek', 'Rekenland' en 'Het Noorder Spellinggebied'. Wanneer de kinderen op een land klikken, wordt hierop ingezoomd en zien zij daar alleen de spellen staan die jij als leerkracht voor ze hebt toegevoegd. Wanneer de kinderen een spel uitspelen, dan verdienen ze daar kaasjes mee. De kaasjes kunnen ze gebruiken om de speciale spellen op het schateiland (in het midden) te spelen.

 

 

 

 

 

 

 

 

SPELLEN

 

Onderbouw

Voor de kinderen van de groepen 1 en 2 zijn er o.a. leuke spellen te vinden om te oefenen met groter/kleiner, de kleurschakeringen en de seizoenen. Doordat de kinderen de uitleg van de spellen kunnen beluisteren, kunnen zelfs kleuters de spellen vrij zelfstandig spelen.

In het spel 'boemeltreintje' sorteren de kinderen kleuren van licht naar donker, om het treintje te laten rijden.

 

Middenbouw

In de groepen 3, 4 en 5 wordt er veel gewerkt aan het automatiseren: van letters, van cijfers, van sommen en nog veel meer. Het merendeel van de spellen op Mijn Speellokaal is geschikt om als automatiseringsoefening te gebruiken.

Een voorbeeld hiervan is het spel 'straatje leggen', waarin de kinderen sommen oplossen om de straat te betegelen.

Bovenbouw

Juist voor de kinderen van de groep 6, 7 en 8 is het moeilijk om uitdagende spellen te vinden. Op Mijn Speellokaal zijn naast rekenen en spelling ook spellen te vinden om thema's van geschiedenis, natuur, aardrijkskunde, verkeer en Engels te oefenen.

Zo is er het spel 'find it', waarin kinderen in een overvolle speelkamer op zoek gaan naar Engelse woorden.

 

REACTIES

 

Ik heb al twintig kaasjes verdiend! - leerling uit groep 4

 

Eerst wisten we niet wat een 'traffic sign' was, en dat was het enige woord dat we nog moesten vinden in het spel, dus toen hadden we het opgezocht in het woordenboek en het spel uitgespeeld. - twee leerlingen uit groep 8

 

Het is vooral handig dat ik voor zwakkere of juist sterkere leerlingen andere spellen kan instellen, zodat het niet alleen leuk, maar ook écht leerzaam is. - juf groep 3/4

 

Ik vind het leuk dat we ook thuis kunnen spelen, want op school heb ik er soms weinig tijd voor door de weektaak. - leerling groep 7

 

MIJN MENING

 

Op de school waar ik werk hebben we Mijn Speellokaal nu ongeveer een maand kunnen uitproberen. Van kinderen en collega's heb ik er alleen maar positieve reacties over gekregen.

 

Zelf vind ik het fijn dat het niet veel tijd kost om spellen toe te voegen. Zo kan ik naar aanleiding van een toetsresultaat (bijvoorbeeld een leerling die de tafeltjes niet beheerst) een ander spel voor dit kind instellen.

 

 

 

 

 

 

Dit is een gesponsorde review.

 

MIJN FAVORIETEN