Invallen

KLAAR VOOR DE INVALLER


Afgelopen schooljaar zijn er regelmatig invallers in mijn groep geweest. Vanweg het schoolkamp, de eindtoets, mijn studieverlof en omdat ik nog wat dagen voor de administratief tegoed had. Super fijn, maar vervanging betekent ook dat ik goed moet voorbereiden.


Zoals in bovenstaande foto ziet het er bij mij in de klas uit als er een vervanging is. Dat wil zeggen, als ik van tevoren weet dat er vervanging is.  Wat ik allemaal klaarleg voor een invaller? Je leest het hier.


- Alle kopieën liggen klaar met een post-it erop bij welke les ze horen en voor wie ze bedoeld zijn.

- De handleidingen liggen open op de juiste bladzijde en in de juiste volgorde op een stapel. Waar van de handleiding af moet worden geweken, plak ik dat met een post-it erin.

- Het evaluatieformulier voor vervangers. Je vindt het als je verder naar beneden scrollt op deze pagina.

- Een persoonlijk briefje waarin ik de invaller veel succes en plezier wens.

- Een blaadje waarop alle wachtwoorden die gedurende de dag nodig zijn, vermeld staan (leerlingdossier niet, digibordsoftware wel).

- Een overzicht van alle instructiegroepen en onderwijsbehoeften van de leerlingen. Een hele groep staat op één pagina, dis kort, bondig en overzichtelijk. Ook voor de vervanger.

- De planning van de dag, met puntsgewijs uitgewerkt wat er wanneer moet gebeuren.


De laatste drie puntjes, liggen overigens altijd zichtbaar op mijn bureau, dus ook bij onverwachte vervangingen kunnen deze worden gebruikt.


Hoe bereid jij je voor op een invaller?



EMERGENCY DRAMALESSEN


Soms heb je op het laatste moment een dramales nodig, bijvoorbeeld omdat je moet invallen. Zelf vind ik het lastig om zoiets ter plekke te bedenken. Daarom heb ik drie drama spellen verzameld, die je zonder veel voorbereiding kunt uitvoeren. Ook materialen heb je er niet voor nodig. Het enige dat je nodig hebt, ben jijzelf. Als jij een enthousiast, dramatisch voorbeeld geeft, dan gaan de kinderen hier zeker in mee!


Namen doorgeven

De kinderen staan in een kring. Ieder kind stelt zich voor door hard zijn naam te zeggen op een ludieke/opvallende manier en er een statement beweging bij te maken. Eerst doen alle kinderen dat tegelijk om er aan gewend te raken. Daarna ga je variëren: eerst alle kinderen om beurten, daarna het kind eerst en dan de klas als echo en ten slotte de beweging en naam van een ander. Een leuk spel om als vervanger ook meteen de namen van de kinderen te leren.


Paspoppen

De kinderen werken in deze activiteit in tweetallen. Een kind is de paspop en eentje de etaleur. De etaleur brengt het lichaam van de paspop in een bepaalde stand om iets uit te beelden (een beweging, beroep of iets dergelijks). De heeft de moeilijkste taak, want hij/zij moet zich (zonder de hele tijd in lachen uit te barsten) in allerlei posities laten brengen. Succes gegarandeerd bij deze activiteit als je de kinderen zelf groepjes laat maken.


Verboden woord/letter

Je maakt twee groepen van de klas (bijvoorbeeld de jongens tegen de meisjes) deze gaan allebei in een rij staan tegenover elkaar. De eerste twee kinderen beginnen een gesprek te voeren, maar er is een verboden woord. Ze mogen bijvoorbeeld geen ‘ja’ zeggen. In de bovenbouw maak je het moeilijker door een verboden letter te nemen, bijvoorbeeld de letter ‘p’. Wordt het woord of de letter toch gebruikt, dan mag is de leerling af en gaat hij/zij zitten. Welke rij houdt het dit langste vol?


EMERGENCY GYMLESSEN


Als je de gymbevoegdheid hebt en vervangt, komt het wel eens voor dat je geheel onvoorbereid een gymles moet geven. Ieks! Dan heb je een goed emergency idee nodig. Voor alledrie de hieronder genoemde spellen heb je geen materialen of alleen een bal nodig en kun je dus meteen aan de slag (zonder dat je eerst de sleutel van het materialenhok moet vinden).


Namentikkertje

Je benoemt een tikker. De rest van de kinderen zijn lopers. Ook noem je een naam. De tikker probeert alle kinderen te tikken, maar vooral het kind waarvan de naam is genoemd, want dan is zijn/haar tikbeurt over en wordt dat kind de tikker. De oude tikker mag nu een naam noemen. Een leuk spel als inleiding van de gymles, waar de kinderen goed moe van worden. Je kunt het vanaf groep 3 of 4 spelen.


Fopbal

Een kind, of de leerkracht staat in het midden van de zaal. De andere kinderen staan er in een kring omheen. Het middelste kind gooit de bal dan naar iemand in de kring en diegene gooit hem weer terug. Laat diegene de bal echter vallen, dan is hij/zij af. Snappen de kinderen dit, dan maak je het spel moeilijker. Soms doet het middelste kind namelijk alsof hij/zij gooit, maar gooit niet echt. Als de kinderen in de kring dan toch proberen te vangen, zijn ze ook af. Wie blijft het langst staan? Een spel wat goed als rustige afsluiting van de les kan worden gebruikt.


Drie is teveel

In dit spel is er maar één tikker en één loper. De rest van de kinderen ligt in tweetallen op de grond te wachten. De loper kan wegrennen om de tikker te ontwijken, maar ook bij een tweetal erbij gaan liggen. Zodra hij/zij dat doet, moet een van dat tweetal weg en wordt hij/zij de loper (want drie is te veel). Een leuk spel, waar de kinderen heel enthousiast mee aan de slag gaan. Wil je het wat intensiever maken, dan kun je meer tikkers en meer lopers instellen.


TIEN TIPS VOOR DE VERVANGER


Zelf heb ik maar een kort tijdje als invaller gewerkt. Al snel had ik langdurige vervangingen en die uitmondden in een contract. Voor deze korte periode heb ik het vervangen niet als vervelend ervaren. Een paar tips van mij voor nieuwe vervangers.


1. Wees (als dit mogelijk is) op tijd aanwezig, zodat je je goed kunt inlezen voordat de kinderen er zijn.


Needless to say, dit is natuurlijk niet mogelijk als je ’s ochtends pas om 8.00 u. gebeld wordt.


2. Stel je meteen voor aan collega’s die in de naastgelegen klassen werken. Je hebt ze gedurende de dag misschien nog nodig.


3. Zoek in de planning tijdens welke pauzes je buiten loopt. Staat er niets over in de planning, vraag het dan even na.


Er is niets zo vervelend dan rustig aan je koffie en boterham zitten in de teamkamer, wanneer er een leerkracht in paniek binnenvalt om mede te delen dat er niemand buiten loopt.


4. Zorg voor emergency lessen voor tekenen, drama, handvaardigheid, muziek en gym.


Binnenkort volgen er een aantal van dit soort emergency lessen op deze pagina.


5. Houd een overzichtelijke administratie bij van al je vervangingen, zodat je kunt nagaan of je tijdig betaald wordt.


6. Laat je naam en e-mailadres achter. Zou er iets voorgevallen zijn, waarbij de leerkracht je hulp nodig heef, dan kan hij of zij contact met je opnemen.


7. Eigenlijk een inkoppertje, maar toch: zorg ervoor dat het werk gedaan is en de klas opgeruimd is, voor je naar huis gaat.


8. Vraag bij langdurige vervangingen altijd of iemand van directie bij je in de klas wil komen kijken en een beoordeling wil invullen.


Veel besturen vragen om beoordelingen wanneer je er solliciteert. Het is handig om wat beoordelingen in voorraad te hebben.


9. Heeft de klas een eenvoudig beloningssysteem, volg dit dan. Zorg anders voor je eigen beloningssysteem.


Binnenkort volgt er een post met een aantal beloningssystemen-voor-één-dag.


10. Laat een briefje achter voor de vaste leerkracht met een evaluatie van de dag.



EMERGENCY MUZIEKLESSEN


Hieronder beschrijf ik een drietal muzieklessen die je in bijna elke bouw met minimale voorbereiding kunt geven. Handig voor wanneer je eens invalt. Natuurlijk kun je ook één van de muzieklessen gebruiken die op de muziek pagina van deze website staat vermeld. Die vereisen echter een beetje voorbereiding. En daar heb je al vervanger niet altijd de tijd voor.


Zingen

Laat de kinderen via youtube met een lied meezingen. Liever niet een lied uit de top 40, al kan dit bij de oudere kinderen best (let wel op het taalgebruik, vooral bij de Engelstalige clips), maar zoek bij youtube op: kinderen voor kinderen karaoke. Succes verzekerd.


Dansen

Je kunt een muziekles zo moeilijk of makkelijk maken als je wilt, maar je kunt er ook een feestje van maken. Dan voer je de ouderwetse feestdansjes uit, zoals de limbo, stopdans of stoelendans. Dit kan bij de kleintjes, maar juist de grotere leerlingen zullen er ook lol aan beleven.


Luisteren

Laat de kinderen een tekening maken bij een bepaald muziekstuk. Dat kan klassiek zijn, maar ook modern. Het liefst iets zonder zang. Ze mogen een abstracte tekening maken, maar ook een concrete voorstelling waar ze aan denken bij het muziekstuk. Besteed vooral veel aandacht aan het laten vertellen over de tekeningen.


Klik hier om de muziek pagina van Lessen van Lisa te bezoeken.



HET PAPIERWERK


Als invaller mis je natuurlijk vaak een groot deel van de administratie die leerkrachten met een eigen klas hebben (leerlingvolgsystemen, toetsen, journalen e.d.). Je hebt echter wel wat administratie van jezelf. En het is belangrijk dat je die goed bijhoudt.


Daarom heb ik dit invallers logboek voor je gemaakt. Het bestaat uit een voorblad, een overzichtspagina, een blad per school, een blad per klas en ruimte voor overige aantekeningen. Kopieer er zoveel pagina’s van als nodig en je administratie is meteen overzichtelijk.


Klik hier om het invallers logboek te downloaden.



TIEN TIPS VOOR DE VASTE LEERKRACHT


We hebben allemaal wel eens een vervanger in onze klas. Samen met deze invaller zorg je voor een succesvol verloop van de vervanging. Niet alleen de invaljuf of –meester, is namelijk verantwoordelijk voor een georganiseerde dag!


1. Zorg voor duidelijke routines en procedures en oefen deze in, zodat de kinderen ze ook zonder jou kunnen uitvoeren.


2. Plan minimaal een week vooruit en zorg dat voor deze periode ook het kopieerwerk en dergelijke klaarligt.


Zelf plan ik dit soort zaken van vakantie tot vakantie, zodat ik in drukke periodes niet in de stress raak. Dat alles klaarligt voor een vervanging, is een mooie bijkomstigheid.


3. Weet je van te voren dat er een vervanger in je klas zal zijn, benoem dan één leerling tot ‘assistent’, die de dag erna de hele dag de invaller mag helpen.


Je weet zelf wel welke kinderen geschikt zijn voor deze taak. En wie niet…


4. Zorg voor een blaadje met aanwijzingen voor eventuele vervangers en bewaar het op een logische plaats. Zet hier inlogcodes voor het digitaal schoolbord,  namen van leerkrachten die kunnen helpen en bijzondere informatie over leerlingen op.


5. Is de vervanging van te voren bekend, bereid je leerlingen voor op je afwezigheid door je verwachtingen kenbaar te maken. Hoe kunnen ze de invaljuf of – meester helpen?


6. Weet je dat er een vervanger in je groep is, houd er dan in je planning rekening mee. Plan geen lessen die moeilijk te geven zijn zonder voorkennis en laat geen spreekbeurten plaatsvinden.


7. Heb je een lastige groep, spreek dan met je collega’s af dat ze tijdens jouw afwezigheid af en toe eens binnenlopen.


8. Ben je op de vervanging voorbereid, geef dan voor je vervanger aan wat je verwachtingen voor hem of haar zijn.


Vind je het bijvoorbeeld heel belangrijk dat de rekenschriften nagekeken worden, maar maakt je dat bij taal niet uit, maak dit dan kenbaar.


9. Vraag de vervanger of vervangster om iets op papier te zetten ter evaluatie. Dit kun je dan weer gebruiken om met de kinderen te evalueren.


10. Ben je tevreden over een invaller, maak dit dan kenbaar bij je directeur.


Misschien kan ervoor gezorgd worden dat hij of zij de volgende keer weer bij jou kan vervangen. Of het helpt de vervanger om aan een goede beoordeling te komen.




EMERGENCY TEKENLESSEN


Als vervanger kom je soms nauwkeurig uitgewerkte lessenplannen tegen. Andere keren staat er alleen ‘tekenen’ op de planning. Zeker bij de expressieve vakken, waar veel scholen geen methode voor gebruiken, is het handig om wat emergency lessen (lessen voor noodgevallen) achter de hand te hebben.


Monsters

Deze tekenopdracht is super voor bij de kleuters. Je hebt alleen wit kopieerpapier en kleurpotloden nodig. Laat de kinderen een willekeurige vorm op het papier tekenen (driehoek, vierkant of cirkel) en laat ze deze vorm armen en benen geven. Daarna mogen ze de monsters zo inkleuren als ze willen. Ten slotte plak je overal een witte cirkel met zwarte stip (als oog) op. Wanneer je de monsters individueel uitknipt en bij elkaar op een zwart blad plakt, geeft dit een super effect.


Sticker tekening

Behalve kopieerpapier en kleurpotloden heb je voor deze opdracht ook nog beloningstickers nodig, maar die zul je in ieder klaslokaal kunnen vinden. Deze tekenopdracht is het gemakkelijkst van de drie. Je plakt namelijk een sticker in de hoek van het blaadje en laat de kinderen proberen deze sticker bladvullend (dus uitvergroot) na te tekenen. En that’s it.


3d hand

Deze les is geschikt voor de bovenbouw. Je hebt wit kopieerpapier en kleurpotloden nodig. Zijn er ook fineliners of zwarte viltstiften in de klas aanwezig, dan maak je daar de tekeningen nog wat mooier mee. En je hebt een digitaal schoolbord nodig om de instructievideo op te laten zien. Aangezien er zo’n video is, zal ik verder geen woorden vuil maken aan uitleg.


Klik hier om de instructievideo voor de 3d hand via youtube te bekijken.

BELONINGSYSTEMEN VOOR ÉÉN DAG


Als vervanger ben je vaak maar één of twee dagen in een bepaalde klas. Het is dan soms niet mogelijk om het beloningsysteem van de vaste leerkracht door te zetten (als dat er al is). Toch kan het juist voor een invalleerkracht handig zijn om een beloningsysteem achter de hand te hebben.


Minuten verdienen

Laat de kinderen met goed gedrag minuten verdienen. Die minuten kunnen ze dan aan het eind van de dag inzetten voor ‘vrije tijd’, waarin ze een activiteit naar keuze mogen uitvoeren. Geschikt voor kinderen vanaf groep 6.


Zonnestraaltjes

Deze tip heb ik al eens eerder gedeeld. Teken een rondje op het bord. Zodra een leerling goed gedrag laat zien, schrijf je zijn of haar naam als zonnestraaltje erbij. Het doel is om een zo stralend mogelijke zon te krijgen. Vooral leuk bij de kleuters en groep 3.


Puzzelstukjes

Neem een puzzel mee en deel voor goed gedrag puzzelstukjes uit. Spreek met de kinderen af wat de beloning wordt wanneer de puzzel helemaal af is. Pas natuurlijk de puzzel (en met name het aantal stukjes) aan op de leeftijd van je leerlingen.


Tafelsterren

De vorige drie beloningsystemen waren voor de hele groep. Dit beloningsysteem is voor de individuele tafelgroepen. Je neemt papieren sterren (of smileys of andere tokens) en een paar plastic bekertjes mee. Je spreekt met de kinderen af dat het groepje dat de meeste sterren verdient, aan het eind van de dag mag bepalen welk spel er de laatste tien minuten wordt gespeeld.


Als iemand anders nog eenvoudige beloningsystemen weet, vul ik de lijst graag aan. Je kunt me bereiken door op het envelopje boven aan deze pagina te klikken.

 Sint 2020 Sint 2020