WERELD-ORIËNTATIE

LISA                        ADVERTEREN                       REVIEWS                       WORKSHOP                        DISCLAIMER                        CONTACT

GROEPSDOORBROKEN AANPAK WERELDORIËNTATIE


De laatste tijd krijg ik steeds vaker e-mails van leerkrachten die ergens hulp mee nodig hebben of op zoek zijn naar tips. Ik heb vaak geen tijd om al die mails uitgebreid een-op-een te beantwoorden. Daarom dus dat ik de komende weken elke maandag één veelgestelde vraag uitlicht mét antwoord. Vandaag dus deze.


"Wij willen WO groepsdoorbrekend aanpakken in onze unit/school. Heb je tips?"


Nou, eerlijk gezegd niet. Tenminste geen algemene tips. Wij werkten namelijk met Jeelo en daardoor ging het projectmatig en groepsdoorbroken werken met de zaakvakken eigenlijk vanzelf.


Ter illustratie zal ik kort proberen uit te leggen wat Jeelo inhoudt. Het is een community (dus geen methode) die lesmateriaal aanbiedt, vallend in de vakgebieden wereldoriëntatie (natuur, techniek, verkeer, geschiedenis, aardrijkskunde, topografie), expressie (tekenen, handvaardigheid, muziek, drama en beweging), sociaal emotionele vorming, onderwijs in executieve functies, burgerschapsvorming en begrijpend lezen. En taal en rekenen zijn in ontwikkeling, maar daar maakte onze school geen gebruik van.


Er zijn twaalf schoolbrede projecten, met leerroutes afgestemd op de groepen 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. We waren dus met de hele school met hetzelfde project bezig, maar allemaal op het eigen niveau. Bij het project ‘leren van personen van vroeger’ ging het dus zo: Groep 1-2 leerde met ‘jouw leven’ over de geschiedenis van hun eigen leven, maar ook over dat van hun opa’s en oma’s met oud-Hollandse spelletjes en Annie MG Schmidt. Groep 3-4 leerde over helden van vroeger en nu met ‘je mening over helden’. Groep 5-6 leerde over kolonisatie, de VOC en Max Havelaar, ze maakten tijdbalken en kijkplaten in ‘je mening over eerlijke handel’. En groep 7-8, ten slotte, leerde over macht en gezag van vroeger en nu, de grondwet, maar ging ook aan de slag met rappen in ‘je mening over macht’.


Een heleboel info al, maar nog lang niet alles. Als je meer wilt weten, moet je maar eens op de website van Jeelo kijken.


Werk jij niet met Jeelo, dan zou ik je aanraden bijvoorbeeld het ene jaar de stof van groep 5 te doen en het volgende jaar de stof van groep 6. Maar dat moet je natuurlijk wel in overleg met de andere groepen op jouw school aanpakken. Of je kunt natuurlijk ook gewoon eens voorstellen ook met Jeelo te gaan werken.


Speelgoed algemeen