Geschiedenis

 

HOORSPEL

 

Weten de kinderen in jouw klas wat een hoorspel is? Met de onderstaande lessenreeks leren ze er meer over. De vakken lezen, muziek en geschiedenis worden gecombineerd en dit past heel goed binnen het thema 'de tijd van televisie en computers'.

 

Als inleidende les zou je met de kinderen een aflevering van 'Ik zou wel eens willen weten' over hoorspelen kunnen bekijken. Dit is een televisieprogramma uit 1959 dat vragen van kinderen beantwoordt. Het filmpje is via youtube te bekijken.

 

Vervolgens verdeel je jouw groep in kleinere groepjes van ongeveer drie kinderen. Je geeft alle groepjes een eenvoudig voorleesverhaal of prentenboek, waar ze zelf een hoorspel van gaan maken. Hiervoor mogen ze de instrumenten van school of alledaagse voorwerpen vanuit de klas gebruiken.

 

Een super afsluiting is als je het hoorspel daarna aan de klas of zelfs aan de kleuters mag laten horen. Span een doek tussen twee kasten en laat de 'geluidenmakers' daar achter zitten. Ook heel leuk om aan te bieden gedurende de Kinderboekenweek of de Nationale Voorleesdagen om de groten te stimuleren voor te lezen aan de kleintjes.

 

Klik hier om het filmpje over hoorspelen te bekijken via youtube.

 

 

TIJDVAKKEN FILMQUIZ

 

Met de tien tijdvakken wordt de Nederlandse geschiedenis in tien overzichtelijke stukken verdeeld. Dit helpt kinderen inzicht te krijgen in de volgorde van historische gebeurtenissen. Ik heb een filmquiz gemaakt waarmee je op een speelse manier test of de kinderen kenmerken van een historische periode aan een tijdvak kunnen koppelen.

 

De quiz bestaat uit negen fragmenten van films die zich in verschillende tijdvakken afspelen. Bij elk fragment noteren de kinderen het juiste tijdvak. Op het eind geven de kinderen aan van welk tijdvak er geen fragment langs is gekomen.

 

Klik hier om het bijbehorende werkblad te downloaden.

 

 

GESCHIEDENIS EN BEGRIJPEND LEZEN

 

Met deze teksten behandel je de moeilijkheden van begrijpend lezen en geschiedenis gelijktijdig. Geschikt voor kinderen uit groep 5.

 

Begrijpend lezen is voor veel kinderen in de middenbouw nog heel moeilijk. Je wilt hen helpen en extra laten oefenen, maar het vinden van werkbladen is vaak moeilijker dan gedacht. Op de PABO heb ik een zestal begrijpend lezen werkbladen gemaakt. Ieder werkblad bestaat uit een tekst (voorkant) en vragen (achterkant). Elke tekst gaat over een andere periode in de geschiedenis.

 

Klik hier voor de tekst over archeologie.

Klik hier voor de tekst over de Egyptenaren.

Klik hier voor de tekst over de middeleeuwen.

Klik hier voor de tekst over de steentijd.

Klik hier voor de tekst over Michiel de Ruyter.

Klik hier voor de tekst over de school van vroeger.

 

AANRADERS