Tips

FILMS OVER LEERKRACHTEN DIE JE MOET HEBBEN GEZIEN

 

In mijn vrije tijd kijk ik graag een film. Vaak genoeg over allerlei andere onderwerpen, maar soms ook over het onderwijs. Vandaag geef ik een aantal tips over films die je moet hebben gezien als je in het onderwijs werkt. Ontroerende, grappige en informatieve films.

 

Heb je nog tips om dit lijstje aan te vullen? Ik hoor ze graag! Stuur me een mailtje door hier te klikken.

 

Dead Poets Society

 

Dé onderwijsfilm! Robin Williams speelt in deze film een moderne, vooruitstrevende leerkracht die zijn leerlingen niet alleen kennis wil bijbrengen, maar wil raken. Zorg er wel voor dat je een doosje met tissues klaar hebt staan als je deze film kijkt.

 

Mona Lisa Smile

 

Je zou Mona Lisa Smile als vrouwelijke tegenhanger van Dead Poets Society kunnen zien, maar dat niveau haalt deze film net niet. Desalniettemin is het wel een aanrader over een vooruitstrevende lerares die haar leerlingen vraagtekens laat zetten bij hun conservatieve sociale rollen.

 

Dangerous Minds

 

Een ex-marinier, Louanne Johnson start met lesgeven op een zwarte school en krijgt een klas met probleemleerlingen voor haar neus. Herkenbare situaties voor leerkrachten die bekend zijn met rebellerende leerlingen, maar ook vol met feelgood momenten.

 

Rita

 

Eigenlijk geen film, maar een Deense serie. De recalcitrante leerkracht Rita schopt tegen alle ‘stomme’ zaken op school aan. De typische collega’s die ze heeft en situaties met leerlingen zijn heel herkenbaar. De rest is wat minder herkenbaar en wat meer overdreven, maar wel heel grappig.

 

Pay It Forward

 

Deze film zag ik voor het eerst als kind, en ook al begreep ik toen niet alles, ik vond het prachtig. Haley Joel Osment krijgt in deze film de opdracht van zijn leerkracht om goedheid door te geven aan anderen om zo de wereld te verbeteren.

 

Die Welle

 

Een heel heftige film over een leraar op een middelbare school die zijn leerlingen wil laten ervaren hoe het leven in een dictatuur is, om meer begrip te hebben voor de tweede wereldoorlog. Een goedbedoeld plan dat gruwelijk uit de hand loopt.

 

Les Choristes

 

Een oud-muziekleraar krijgt een positie op een kostschool voor moeilijk opvoedbare kinderen. In tegenstelling van het strenge beleid dat de directeur er op nahoudt, kiest hij ervoor de kinderen kennis te laten maken met muziek.

 

Être et Avoir

Tip van juf Saskia en muziekjuf Elly.

 

Een documentaire over een Franse plattelandsschool in de Auvergne, met maar één klas met kinderen van 4 tot een met 12 jaar. Meester George Lopez en zijn leerlingen worden een heel schooljaar (het laatste jaar voor zijn pensioen) gevolgd.

 

Freedom Writers

Tip van juf Debbie en juf Anne-Mieke

 

Hillary Swank speelt in deze film een beginnende docente Engels van de slechtst presterende klas van de school. Dat zij als blanke vrouw uit een welgestelde familie voor een groep kansarme jongeren met verschillende etniciteiten komt te staan, zorgt aanvakelijk voor conflicten en weinig interesse. Door gebruik te maken van ongewone lesmethoden, komt hier verandering in.

 

Entre les Murs

Tip van juf Marianne

 

De letterlijke vertaling van deze filmtitel is 'tussen de muren'. Dat is ook het enige wat je in de film ziet: leraar Francois die op vrij ongewone wijze lesgeeft aan zijn mentorklas. Dat gaat aanvankelijk goed, tot er zich een incident voordoet. Bijzonder aan deze film is dat er niet is gewerkt met een complete Parijse schoolklas zonder enige ervaring met acteren.

 

Mathilda

Tip van juf Kim

 

Deze klassieker naar het boek van Roald Dahl kennen we allemaal wel. Twee leerkrachten staan centraal in deze film: de mooie, lieve, zachte miss Jennifer Honey (boek: juf Engel) en de gemene, kwaadaardige miss Agatha Trenchbull (boek: juf Bulstronk).

 

De kinderen van juf Kiet

Tip van juf Gerdina en juf Martine

 

Deze documentaire gaat over de klas van juf Kiet: jonge kinderen met een vluchtelingen achtergrond die de Nederlandse taal nog niet machtig zijn. Als kijker zie je wat leerlingen bedoelen, omdat ze ondertiteld worden. Juf Kiet verstaat hen niet en toch voelt ze aan waar haar leerlingen behoefte aan hebben.

 

Children full of life

Tip van juf Kim

 

Een documentaire over een meester: meneer Toshiro Kanamori. Hij houdt er (zeker in de conservatieve context waar hij werkt) een bijzondere visie op na. Zijn doel is dat zijn leerlingen gelukkig worden door naar elkaar te luisteren en voor elkaar te zorgen.

 

 

DE MOOISTE VOORLEESBOEKEN

 

 

Als je in je klas wilt voorlezen, heb je de keuze uit een gigantische willekeur aan boeken die stuk voor stuk goed, spannend, grappig of interessant zijn. Maar niet ieder boek is geschikt als voorleesboek.

 

 

Daarom ben ik begonnen met het maken van een overzicht van geschikte voorleesboeken. De link daarvan vind je onder aan dit artikel. Echter, zo'n verzameling opstellen, kan ik niet alleen. Daarom roep ik iedereen die dit leest op om zelf ook zijn lievelingsvoorleesboeken achter te laten. Ook daarvoor vind je onderaan dit bericht ook een link om mij een e-mail te sturen. Ik verwerk jouw aanvullingen dan in het overzicht.

 

 

Klik hier voor de mooiste voorleesboeken voor groep 1 en 2.

Klik hier voor de mooiste voorleesboeken voor groep 3 en 4.

Klik hier voor de mooiste voorleesboeken voor groep 5 en 6.

Klik hier voor de mooiste voorleesboeken voor groep 7 en 8.

 

 

Lieve juf Marcia, juf Marion, juf Mirjam, juf Ans, juf Dorien, juf Jeanette, juf Chantal, juf Sabrina, juf Mariska, juf Henriëtte, juf Ankie, juf Laura, juf Astrid, juf Petra, juf Susan, juf Rikie, juf Monique, juf Ingrid, juf Paulien, juf Patty, juf Jacqueline, juf Louky, juf Sigrid, juf Rinske, juf Linda, juf Natascha, juf Frieda, juf Amber, juf Amanda, juf Diana, juf Annet, juf Jolien, juf Mieke, juf Margo, juf Maaike, juf Annelie, juf Marianne, juf Jenneke, juf Ronkje, juf Suzanne, juf Sanne, juf Elise, juf Caroline, juf Marijke, juf Anneke, juf Kim, juf Angelique, juf Richelle, juf Marja, juf Helma en meester Tim: Bedankt!

 

 

SAMENWERKING CHANINE HAMEETMAN EN LESSEN VAN LISA

 

Soms kom je iemand of iets tegen waar je meteen razend enthousiast over wordt. Dat had ik toen ik de illustraties van Chanine Hameetman zag. Ze is IB'er, tekenjuf en sinds kort ook illustratrice.

 

Ik wist dat ik hier iets mee moest, dus ik heb haar direct benaderd. Alle mooie illustraties op de vernieuwde website van Lessen van Lisa zijn van haar hand. En (ook al ben in niet geheel onbevooroordeeld) ze zijn prachtig! In de toekomst gaat Chanine nog meer illustraties maken voor Lessen van Lisa.

 

Ik wilde meer van Chanine weten. Hoe is ze zover gekomen, wat drijft haar? Samen afspreken lukte even niet. We gingen voor 'the next best thing.

 

Het onderstaande interview is geschreven door Maya van As, vriendin van Chanine en zelf ook zo'n creatieveling.

 

Veel leesplezier!

CHANINE HAMEETMAN, JUF ÉN ILLUSTRATOR

 

Ergens in een Nederlandse keuken van een gezin met drie kinderen hangen de taalposters van Chanine te stralen op de keukenkastjes. In vier maanden tijd van een veertig-dagen-challenge naar een eigen illustratie bedrijf. Wat is het verhaal daar achter? Een gesprek met Chanine Hameetman over onderwijsposters en onzekerheden.

 

"Als ik teken, denk ik eigenlijk aan niks. Daarom teken ik denk ik ook zo veel." Basisschool juf Chanine Hameetman heeft in een vorig leven een jaar de kunstacademie in Rotterdam gedaan, maar heeft in de acht jaar daarna nauwelijks nog getekend. Een half jaar geleden kwam daar verandering in.

 

"Ik zat niet lekker in mijn vel en wilde het tekenen weer oppakken. Ik kwam terecht bij een workshop van Marloes de Vries. Mijn verwachting was dat we gewoon wat dingen na zouden tekenen, maar het bleek dat de illustrators daar al veel verder met het tekenen waren, dan ik. Ze hadden stuk voor stuk eigen bedrijfjes en volgde de workshop om daar verder mee te komen."

 

Een tikkeltje misplaatst volgde Chanine de workshop waarin De Vries haar uiteindelijk de gouden tip gaf die haar binnen een half jaar een eigen bedrijf zou bezorgen. "Ze zei dat als ik beter wilde worden in tekenen ik het beste veertig dagen achter elkaar kon gaan tekenen. Ik besloot het gewoon te proberen. Maarja, ik ken mezelf, ik ben soms niet zo'n doorzetter." Dus besloot ze de tekeningen die ze maakte op internet te zetten. "Als een soort stok achter de deur. Terecht, want na drie dagen had ik er eigenlijk al niet zoveel zin meer in."

 

De enthousiaste reacties op social media en hoe ze merkte dat ze daadwerkelijk beter werd in wat ze deed sleepte Chanine de veertig dagen door. Veertig dagen die een succesvol staartje kregen.

 

"Redelijk aan het eind gaf ik een taalles aan mijn toenmalige groep vier. De les ging over het werkwoord en ik merkte dat de kinderen nog veel moeite hadden met de betekenis. Hetzelfde gold voor het bijvoeglijk en zelfstandig naamwoord, ze haalden alles door elkaar. Ik heb het toen op een groot vel geschreven, maar dat werkte ook niet al te denderend. Eenmaal thuis moest ik mijn tekening van de dag nog maken, dus besloot ik de woordsoorten te illustreren als poster. Op Facebook regende het reacties en de inbox van Chanine stroomde vol met berichten van docenten die de poster wilden hebben, omdat ze hem leuk en duidelijk vonden. "Ik was totaal overdonderd door die reacties."

 

Chanine besloot de kleurrijke posters nog een keer uit te werken, liet ze afdrukken en richtte een bedrijfje op. "De eerste versies heb ik opgehangen in mijn klas. En het klinkt misschien stom, maar het hielp. De kinderen keken er heel vaak naar en zeiden dat ze het daardoor beter konden onthouden."

 

Terwijl kinderen, daar zijn Chanine en ik het over eens, genadeloos kunnen zijn. Iets wat Chanine ook wel heeft gemerkt tijdens de tekenlessen die ze sinds dit jaar geeft op de Elisabethschool in Rotterdam. "Veel kinderen zijn enthousiast, maar er is er altijd wel een die een hele pot gele ecoline over zijn blaadje uitsmeert, gewoon omdat hij er geen zin in heeft. Ach,daar moet ik stiekem gewoon heel hard om lachen." Ze weet dat ze het niet iedereen naar de zin kan maken, dus streeft ze daar ook niet naar. "Kijk, wat betreft de posters wil ik de mensen bereiken die mijn werk leuk vinden. Maar als je er niks mee hebt, moet je ze ook zeker niet kopen en ophangen."

 

Over dat Chanine zelf ook niet altijd even gecharmeerd was van haar eigen creaties, is ze heel eerlijk. "Ik was onzeker en ontevreden met wat ik maakte. Achteraf ook terecht, want ik wist dat ik beter kon. Ik kon het toen alleen nog niet. En ik keek veel te veel naar andere mensen. Ik vergeleek mezelf met mensen die al jaren illustreerden en dat is totaal niet reëel of relevant. Terwijl ik denk dat heel veel mensen dat doen. Kijken naar wat anderen doen en je daaraan willen meten."

 

Ondertussen heeft ze haar eigen stijl gevonden en tekent ze nog steeds elke dag. "Dat is wat ik mee wil geven aan anderen die beter willen leren tekenen: geef jezelf de tijd om goed te worden. Je kunt er echt in groeien, maar je moet veel oefenen. Als ik 's avonds niks afgesproken heb, ben ik aan het tekenen. Als ik in de trein zit, ben ik aan het tekenen. Als ik op vakantie ben, teken ik. Het is waar ik mee begon en daarom doe ik het ook nog steeds: ik maak mijn hoofd leeg als ik teken."

 

Al is ze trots dat haar tekeningen nu ook een educatieve waarde hebben. "Anders krijg je op een gegeven moment een stapel tekeningen waar je het hele huis en konijnenhok mee kunt behangen. Ook niet erg, maar ik vind het heel leuk dat ik er nu anderen mee kan helpen."

 

Ondertussen beslaat haar assortiment vier taalposters en twee rekenposters, maar heeft ze nog veel plannen voor de toekomst. "Ik wil nog meer taalposters maken. Over voorzetsels en bijwoorden bijvoorbeeld. Maar ook op rekengebied wil ik nog een breuken poster maken." In opdracht werken lijkt haar uiteindelijk ook interessant. "De vraag ernaar is best wel divers. Sommige mensen uit het MBO hangen ze op, maar ik kan me ook voorstellen dat het leuk is voor kleuters om bijvoorbeeld een poster met het alfabet te hebben. Ook ben ik bezig met het ontwerpen van wenskaarten, decoratieve posters en een kalender."

 

Al met al mogen we stellen dat het niet ondenkbaar is dat het werk van deze vrolijke blondine straks menige onderwijsinstelling in Nederland zal sieren.

 

Wil je meer zien van Chanine Hameetman? Klik dan hier.

 

ONDERWIJS AFKORTINGEN

 

AMV, ECH, PGB en OCW. Soms zie je met alle afkortingen in het onderwijs door het bos de bomen niet meer. Daar heb ik een oplossing voor.

 

Op een dag ben ik begonnen met het noteren van alle afkortingen en betekenissen die ik tegenkwam in een bestandje. Het kostte weinig moeite om het af en toe bij te werken, en nu heb ik een flinke lijst bij elkaar. Regelmatig vul ik deze lijst bij, want ik kom steeds weer nieuwe afkortingen tegen.

 

Klik hier om de lijst met afkortingen te downloaden.

 

SPELEND LEREN MET STOEPKRIJT

 

Leren hoeft niet altijd vanaf een werkblad, aan een tafel, op een stoel, maar kan op veel meer manieren. Vandaag deel ik tien ideeën om spelend te leren met stoepkrijt.

 

Stoepkrijt koop je voor bijna niks bij de Zeeman of Action. Of, als je er je huis niet voor uit wilt, kun je het ook bestellen door hier te klikken.

 

1. Getallenlijn

 

Maak een grote getallenlijn op het schoolplein, bijvoorbeeld van nul tot honderd. Geef nu ieder kind een getal (eventueel op een kaartje) en laat ze op de juiste plek in de getallenlijn gaan staan. Juist doordat ze hun lichaam gebruiken, gaat de plaatsbepaling veel meer voor ze leven.

 

2. Hinkelbaan

 

Laat de kinderen in groepjes een hinkelbaan maken. Eerst ontwerpen ze een plan (op papier in de klas) en daarna voeren ze het zo netjes mogelijk uit op het schoolplein. Er komt best wat meten/meetkunde kijken bij het ontwerpen van een hinkelbaan. Maak er eventueel een wedstrijdje van en laat kinderen uit andere groepen de mooiste hinkelbaan uitkiezen. In plaats van een hinkelbaan kun je de grotere kinderen een doolhof laten ontwerpen.

 

3. Geen papier

 

Laat kinderen op een warme dag eens het schoolplein als papier gebruiken, bij bijvoorbeeld een flitsoefening van spelling. Wedden dat de woorden veel beter blijven hangen als ze met stoepkrijt worden geschreven.

 

4. Estafette

 

Een loopspel is natuurlijk altijd leuk, maar het kan ook leerzaam zijn. Laat de kinderen in plaats van een estafettestokje een stoepkrijtje doorgeven en schrijf aan het eind van de baan sommen (bijvoorbeeld de tafeltjes) op. Tijdens elke beurt mag er één som opgelost worden. Het team dat als eerste alle sommen (zonder fouten) af heeft, is de winnaar.

 

5. Schrijfoefeningen

 

Veel kinderen die in groep 3 leren lezen en schrijven, zijn hier in hun koppie wel al aan toe, alleen de fijne motoriek is er nog niet klaar voor. Werken met een potlood of pen in een klein schriftje is dan gewoon nog te moeilijk. Laat die kinderen op het schoolplein lekker groot de letters oefenen. Je zult zien dat het dan veel beter gaat. En als het in het groot lukt, dan langzamerhand steeds kleiner...

 

6. Meten en maten

 

We leren kinderen formules aan om oppervlakte te berekenen en laten ze de rijtjes van het metrieke stelsel dagelijks opdreunen. Maar hebben ze eigenlijk wel benul van de grootte van de maten? Laat kinderen bijvoorbeeld eens (zonder meetmateriaal) een vierkante meter tekenen? Wie zit er het dichtst bij in de buurt? Wat heeft diegene als referentie gebruikt? Bespreek het samen en leer van elkaars oplossingsstrategieën. En daarna natuurlijk nog eens proberen, maar nu met meetinstrumenten.

 

7. Letters herkennen

 

Schrijf alle letters meerdere keren kriskras over het schoolplein heen. Noem dan een letter. Aan de kinderen is het de taak zo snel mogelijk bij die letter te gaan staan. De letters in dit spel kunnen natuurlijk voor jongere kinderen eenvoudig vervangen worden door cijfers, kleuren of vormen. En met de oudere kinderen speel je het spel in het Engels.

 

8. Ren je rot

 

Sluit je wereldoriëntatie les of thema af met een ren-je-rot spel. Teken vakken met A, B, C of juist, onjuist en start met het stellen van meerkeuzevragen. De kinderen herhalen de leerstof, raken wat overtollige energie kwijt en jij hebt in één oogopslag door of het lesdoel is bereikt.

 

9. Tekenles

 

Altijd maar tekenen op een blaadje is ook zo saai. Verdeel de kinderen over het schoolplein en geef ze een opdracht. Niet zomaar wat tekenen, maar bijvoorbeeld de naam in 3d, of een mooie mandala. Zeker leuk om voor een open dag of ouderavond te doen, zodat de papa's en mama's al voor binnenkomst creatief werk te zien krijgen.

 

Het is overigens ook leuk om met stoepkrijt een groepswerk te maken en zo aan het saamhorigheidsgevoel te werken. Je leest daar hier meer over.

 

10. En nog zoveel meer...

 

Alle spelletjes die je eenvoudig op papier speelt, zijn net zo gemakkelijk met stoepkrijt te spelen. Denk maar eens aan kruisje-bolletje of pictionary of galgje. En het buiten-zijn voegt toch een extra dimensie aan het spel toe.

 

 

VIJF KEER: WERKDRUK

 

Werkdruk is een hot item in onderwijsland. Je kunt geen onderwijsblad of website openen, of je leest er iets over. En ik had er nog helemaal niets over geschreven! Deels, omdat ik vind dat een beetje werkdruk erbij hoort (zou er geen werkdruk zijn, zou je ’s ochtends niet uit bed komen). En deels omdat ik zelf geen enorme werkdruk ervaar. Wellicht heb je daarom dus iets aan mijn tips/regels/adviezen/stellingen (ik weet niet hoe ik ze moet noemen) over werkdruk.

 

Ik claim helemaal niet dat ik de wijsheid in pacht heb en precies weet hoe het moet, maar ik heb wel een aantal tips/regels/adviezen/stellingen waar ik mezelf aan tracht te houden, die ik graag met jullie deel. En nee, na het lezen van dit artikel zal je werkdruk niet ineens drastisch afnemen, maar misschien inspireert het je wel om morgen al iets anders aan te pakken!

 

1. Houd werk en privé gescheiden

 

Praktisch gezien, bedoel ik hiermee: neem geen nakijkwerk mee naar huis, en geen boodschappenlijstjes (voor in de pauze) van thuis mee naar school. Tegelijkertijd geldt dit ook voor je gedachten. Probeer je thuis op thuis te focussen (dus niet meer denken aan dat oudergesprek) en op school alleen met school bezig te zijn (dus niet met wat er thuis nog allemaal op je ligt te wachten).

 

Zelf houd ik me hier heel strikt aan. Ik neem helemaal niets van schoolwerk mee naar huis. Al betekent het dat ik die dag langer op school moet blijven, of eens een keer een dagdeel terug moet komen: het schoolwerk blijft op school! Mijn gedachten uitschakelen, is moeilijker, maar lukt me ieder jaar beter.

 

2. Ruim je inbox op

 

Niets lijkt zo uitzichtloos dan een inbox met 1036 e-mails er in, waarvan een deel nog geopend moet worden. Ruim daarom minimaal één keer per dag je inbox op. Beantwoord dringende e-mails, gooi weg wat niet belangrijk is, en ruim de rest op in mapjes. Alleen zaken die nog afgehandeld moeten worden, laat je in de inbox staan. Opgeruimde inbox, opgeruimd hoofd!

 

3. Schakel je leerlingen in

 

Besteed na drie uur geen tijd aan zaken die je leerlingen ook gedurende de dag hadden kunnen doen. Veel leerkrachten laten hen de klas opruimen, stoelen op de tafels zetten, met de bezem door de klas gaan en met een doekje over de tafels vegen. Maar dat is niet alles: laat hen ook de tekeningen ophangen, de planning voor morgen klaarhangen, ramen sluiten, het bord uitzetten en nog veel meer. Als je het samen doet, is het geen werk.

 

Wil ik iets nakijken, dan laat ik de kinderen de schriften open (op de juiste bladzijde) bij mij inleveren. Dat is voor hun geen werk, maar mij scheelt het telkens weer de zoektocht naar de juiste bladzijde.

 

4. Wees eerlijk over je uren

 

Lieg er niet over als je een dag tien uur aan een stuk hebt doorgewerkt en dan thuis nog door een stapel nakijkwerk heen ploetert. Laat het ook je werkgever weten als dit regelmatig gebeurt! Ga desnoods in onderhandeling met de directeur over bijvoorbeeld het aantal uren dat voor bepaalde werkgroepen/naschoolse taken staat. Maar wees vooral ook eerlijk als twee van die tien uren bestonden uit kletsen met collega’s, want dat kennen we ook allemaal.

 

Ik werk op een ontzettend gezellige school en het overkomt me meerdere keren per week dat ik na schooltijd nog even de klas van een collega binnenloop en schrik als ik later op de klok kijk. Ik zeur dan echter niet over al het werk dat nog gedaan moet worden, maar geniet van de quality-time samen met een collega. Echter, als ik veel werk heb en het moet af, dan geef ik ook duidelijk aan collega’s aan (en zij aan mij) dat dit nu niet kan. Ach, en dat geeft je weer een excuus om eens gezellig buiten school af te spreken met de collega-vriendin.

 

5. Moet dit wel?

 

Vraag je eens wat vaker af: moet dit wel? Is dit eigenlijk nodig? We doen zoveel dingen in de basisschool die eigenlijk helemaal niets met het onderwijs te maken hebben, en waar toch veel tijd in gaat zitten. Zonde? Nee, niet als je bereid bent die tijd er aan te besteden. Ja, als je tijd tekort komt. Gaat er bij jou bijvoorbeeld heel veel tijd in zitten om voor ieder kind een persoonlijk bericht op hun kerstkaart te schrijven, doe het dan niet. Ben jij iedere week wel 30 minuten bezig met het in elkaar knutselen van een fantastische verjaardagskroon en kun je die tijd hard ergens anders voor gebruiken, laat het dan. Je kunt veel van dit soort tijdsverslindende zaken vervangen door iets anders dat (bijna) net zo leuk is. Koop bijvoorbeeld een zingende verjaardagstaart hoed. Ik garandeer je dat de kinderen die net zo lief op hun hoofd zetten op hun verjaardag!

 

Nog niet uitlezen over werkdruk? Dan ben je misschien ook geïnteresseerd in het boek 'Van werkdruk naar werkplezier' van Angela Kouwenhoven.

 

Klik hier om 'Van werkdruk naar werkplezier' te kopen via bol.com

 

KNUTSELKLEED

 

Herken jij het volgende tafereel? Je hebt een ontzettend leuke knutselopdracht gevonden op internet, die perfect aansluit bij je thema. Toch houdt iets je tegen om de opdracht ook daadwerkelijk uit te voeren. Je hebt namelijk geen zin in al het opruimen en poetsen naderhand.

 

Als jij ook zo’n hekel hebt aan de schoonmaakwerkzaamheden die bij handvaardigheid horen, loont het zich voor jou ook om een aantal knutselkleden aan te schaffen. Knutselkleden zijn tafelkleden die alleen bij het knutselen gebruikt worden. Je legt ze voor de les klaar, verft, glittert, plakt en krijt er op en laat ze na de les liggen. Als alle verf- en lijmresten zijn opgedroogd, vouw je de kleden eenvoudig weer op en is je klas opgeruimd!

 

Tip! En nog een extra tip van mij voor jou: koop geen rond kleed. Het ziet er misschien leuk uit op de tafel, maar de kinderen hebben geen idee hoe ze een rond kleed moeten opvouwen, waardoor je er zelf weer werk aan hebt.

 

 

DE BIEB BENDE

 

Ken je de boeken van de Bieb Bende van Michael Reefs al? Zo niet, dan moet je ze echt eens lezen. Het wordt (want ze zijn nog in ontwikkeling) een serie van twaalf boeken voor leerlingen uit de bovenbouw.

 

De verhalen gaan over vijf kinderen die de Legende van de Hemelrijders ontdekken. Elke maand moeten ze van een van deze Hemelrijders de ziel redden.

 

Wat ik leuk vind aan deze boeken, is dat ze overzichtelijk zijn. Voor elk deelverhaal een nieuw boek. Zo worden de boeken niet te dik en is ook voor de zwakkere lezers de drempel wat lager om het boek te kiezen. Daarnaast zijn de boeken helemaal van deze tijd. Elk hoofdstuk eindigt namelijk met een QR code, waarmee de kinderen op een speciale webpagina komen met meer informatie, een spel of een raadsel wat er bij hoort. Zo spreken ze ook de kinderen aan die geen boekenwurm zijn.

 

Ook vind ik de karakters van de kinderen in het boek zo treffend. Het zijn 3 meisjes en 2 jongens, net als mijn groep 8 en ieder personage lijkt op een kind uit mijn klas! Ik begin op de eerste schooldag met het voorlezen van het eerste boek. Extra leuk omdat wij in de Kinderboekenweek de schrijver gaan ontmoeten.

 

Klik hier om De Legende van de Hemelrijders te kopen via Bol.com

 

KLASLOKAAL POETSEN

 

Bij het einde van het schooljaar hoort ook dat je je klas moet poetsen. Hoe je ook probeert het bij te houden, op de een of andere manier is het voor de zomervakantie toch weer een hele klus. Zeker wanneer je je lokaal goed wilt achterlaten voor een collega. Daarom heb ik een paar handigheidjes en tips op een rijtje gezet.

 

Handigheidjes:

- Plakbandresten verwijder je gemakkelijk van tafels met wat zeepsop en een lijmkrabber.

- Permanent marker kun je laten verdwijnen door er met whiteboard marker overheen te tekenen.

- Kleine bouwmaterialen (zoals lego) stop je in een kussensloop in de wasmachine.

- Bind een pantykousje om het mondstuk van de stofzuiger klein speelgoed stofvrij te maken.

 

Tips:

- Bouw je water- of zandtafel om tot een poetstafel door hem met een sopje te vullen. Laat de kinderen met grote bouwmaterialen er in spelen en daarna hoef je het materiaal alleen nog maar te drogen op een handdoek.

- Vraag om hulp! Op heel veel scholen is het normaal dat ouders helpen met het schoonmaken van materialen uit bijvoorbeeld de kleuterklassen.

- Laat kinderen uit de bovenbouw voor de laatste schooldag hun eigen poetsspulletjes meenemen om hun eigen

tafels en stoelen schoon te maken. Hun werkplek is hun verantwoordelijkheid.

 

SINTERKLAAS

Speelgoed Deals