Reviews

 

 

NIEUWSTE ARTIKELS

 

 

Een heerlijke week

 

Kinderboekenweek tips

 

Schrijven in de Kinderboekenweek

 

Kinderboekenweek 2016:

9 ideeën

 

Ons lokaal in unit 5-8:

alles in viervoud

 

Review: Boksen I

 

Review: Boksen II

 

Huiswerkboekjes

 

Dagritme kaarten

 

Welke groep ik volgend jaar krijg... En waarom het de laatste tijd zo stil was

 

5 dingen om te doen voor het einde van het schooljaar

 

Vier stappen om NEE te zeggen

 

Woordsoorten posters

 

Onderwijs afkortingen

 

 

 

E-BOOK

REKENSPEL: BOKSEN I

 

 

Ik ben een fan van spelend leren en altijd op zoek naar nieuwe taal- en rekenspellen voor groep 7 en 8. Meestal maak ik ze zelf, maar zo nu en gebruik ik een 'echt' spel.

 

Zo kwam ik ook bij het spel Boksen I van Met Sprongen Vooruit terecht. Het is een bordspel om het vermenigvuldigen te oefenen. Ik mocht het een tijdje uitproberen in mijn klas. Dit zijn mijn bevindingen.

 

 

HET SPEL

 

Materialen

 

Het spel zit in een houten doos en bestaat uit een spelbord met uitkomsten van vermenigvuldigingen er op, een doosje met spelkaarten en drie kleuren fiches. Daarnaast hebben de kinderen uitrekenpapier of wisbordjes nodig. Een wisbordje kun je apart bestellen door hier te klikken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spelregels

 

Er zijn drie kleuren fiches, dus je kunt het spel met 2, 3, 4 (twee tweetallen) of 6 (drie tweetallen) kinderen spelen. De kinderen krijgen elk zes kaarten waarop een som staat. Om beurten mogen ze de som op één kaartje uitrekenen en een fiche op de uitkomst leggen. Het doel is om vijf fiches op een rij te krijgen.

 

Naast het oplossen van de sommen is er nog een extra spelelement door de speciale kaarten die de kinderen kunnen spelen. Zo zijn er een high-five, een low-five en time-out kaarten.

 

 

IN DE KLAS

 

Verlengde instructie

 

Leerlingen van groep 7 of 8 die al jaren telkens aan de verlengde instructie moeten deelnemen, zijn dit wel eens zat. Het kan dan helpen om de instructie aantrekkelijk te maken middels een spel. Boksen I is heel geschikt voor kinderen die moeite hebben met de grote vermenigvuldigingen.

 

Ik heb het spel ingezet in mijn verlengde instructie en de vermenigvuldigingen die in het spel centraal stonden aangegrepen om handige oplossingsstrategieën bespreekbaar te maken.

 

Zelfstandig spelen

 

De kinderen kunnen het spel in groepjes van 2, 3, 4 of 6 spelen. Je kunt het samen met andere spellen inzetten tijdens een spellencircuit of gebruiken voor kinderen die klaar zijn met hun rekenwerk. Boksen I kan relatief rustig gespeeld worden, dus de rest van de klas zal er geen last van hebben.

 

In mijn klas wordt gewerkt met weektaken. De afspraak is dat kinderen die op vrijdag klaar zijn met hun weektaak zelf een leerspel mogen uitkiezen.

 

 

REACTIES

 

Ik vind het leuk dat je bij dit spel ook een beetje

geluk nodig hebt. Het ligt er maar net aan welke

kaarten je raapt. Daardoor is het een spannend

spel. - leerling groep 7

 

Je moet wel goed nadenken over de sommen,

maar het is niet te moeilijk. - leerling groep 8

 

Fijn dat het spel in een stevige, houten doos zit. Zo

zal het er ook na intensief gebruik goed uit blijven

zien. - juf groep 5/6

 

 

MIJN MENING

 

Ik was blij verrast toen ik het spel thuis gestuurd kreeg. Een mooie, stevige verpakking en een duidelijke beschrijving van de spelregels. De vormgeving is rustig en eenduidig, maar wel aantrekkelijk door de vrolijke, felle kleuren.

 

Het spel is van een prima niveau voor groep 7 en 8. Het is moeilijk genoeg om leerzaam te zijn, maar niet té moeilijk, waardoor de kinderen écht zelfstandig kunnen spelen.

 

De kinderen uit mijn klas waren erg enthousiast over het spel. Ik vind het dan ook echt een aanrader voor groep 7 en 8.

 

 

Klik hier om de website www.metsprongenvooruit.nl te bezoeken.

Klik hier om het spel Boksen I te bestellen.

 

 

Ben je geïnteresseerd in het spel Boksen I, dan is Boksen II vast ook iets voor jou. Hier schreef ik ook een review over.

 

 

Dit is een gesponsorde review.

REKENSPEL: BOKSEN II

 

 

Nadat ik het spel Boksen I had uitgeprobeerd, was ik ook benieuwd naar Boksen II. Dit spel gaat verder waar het eerste spel stopte.

 

 

HET SPEL

 

Overeenkomsten

 

De spelregels van Boksen II zijn eigenlijk precies

hetzelfde als die van Boksen I. Ook het uiterlijk

van het spel is vergelijkbaar, op de kleur na.

 

Verschillen

 

Waar Boksen I zich enkel en alleen op de grote

vermenigvuldigingen richt, is het spel Boksen II

veel breder. Er wordt ingegaan op allerlei grote

basisbewerkingen, zoals: optellen, aftrekken,

vermenigvuldigen, delen en rekenen met breuken.

 

 

TIPS

 

Laat het spel in combinatiegroepen in teams spelen. In elk team is één kind verantwoordelijk voor de plus- en minsommen, één kind voor de delingen en vermenigvuldigingen en één kind voor de breuken. Zo wordt het spel adaptief.

 

Bij de spelregels staat aangegeven dat de kinderen vijf fiches aaneengesloten op het bord moeten krijgen. In mijn groep maakten de kinderen het moeilijker door alleen rechte rijen (verticaal, horizontaal en diagonaal) goed te tellen. Maak zelf een keuze en beïnvloed de moeilijkheid van het spel.

 

En ten slotte nog een tip van mijn leerlingen, geschikt voor zowel Boksen I als Boksen II: wil je het spel spannender maken, pak er dan een zandlopertje bij. De som moet opgelost zijn voor de tijd om is.

 

 

MIJN MENING

 

Ik vind het fijn dat beide spellen - Boksen I en Boksen II - van dezelfde structuur uitgaan. Hierdoor hoef je als leerkracht het nieuwe spel niet meer uit te leggen, maar is het gelijk duidelijk voor je leerlingen.

 

Dat Boksen II ingaat op meerdere verschillende basisbewerkingen, maakt dat het uitdagender is voor de leerlingen. Ze moeten snel schakelen tussen verschillende strategieën en herhalen zo op een speelse manier belangrijke leerstof.

 

Het is erg moeilijk om geschikte leerspellen te vinden voor de groepen 7 en 8. Boksen II voldoet, aan alle eisen die ik aan zo'n spel stel. Het is leuk, zodat de kinderen gemotiveerd worden spelend te leren en het kan tegelijkertijd gericht ingezet worden om de doelen van groep 7 en 8 te behalen.

 

 

Klik hier om de website www.metsprongenvooruit.nl te bezoeken.

Klik hier om het spel Boksen II te bestellen.

 

 

Dit is een gesponsorde review.

 

KLAAR VOOR HET SCHOOLJAAR

 

 

Waar leerkrachten het voorheen met een schoolagenda bedoeld voor kinderen moesten doen, komen er steeds meer agenda’s op de markt, speciaal ontworpen voor leerkrachten.

 

 

Onderwijsbureau Docenttalent viert in 2016 haar 10-jarig jubileum en geeft ter ere daarvan de agenda ‘Klaar voor het Schooljaar’ uit. Ze vroegen mij wat ik er van vond. Dat laat ik jullie natuurlijk graag lezen.

 

VORMGEVING

 

Stijlvolle kaft

 

‘Klaar voor het Schooljaar’ is uitgevoerd als hardcover. Op de pastelgroene kaft prijkt een rood silhouet van een esdoorn gevuld met vogeltjes. Een bijpassende rode, stoffen bladwijzer maakt het mogelijk de agenda direct op de gewenste pagina te openen.

 

Rustige bladspiegel

 

De binnenkant van de agenda is uitgevoerd in zwart, wit en grijstinten. Alle pagina’s hebben een witte achtergrond met een overzichtelijke bladspiegel, hier en daar versierd met een terugkerende afbeelding van een tak of vogeltje. Voor de rest blijft de agenda heel rustig, waardoor de aandacht uitgaat naar de afspraken die jij er in noteert.

 

INHOUD

 

Organiseren

 

Voor elke schoolweek zijn twee bladzijdes beschikbaar, waarop de dagen horizontaal zijn verspreid. De linkerpagina is bedoeld voor thuis en de gelinieerde rechterpagina voor school. Daarnaast start elke maand met een overzichtspagina met zaken die deze maand niet vergeten mogen worden en is er ruimte gereserveerd voor een leerlingenlijst, wachtwoordenoverzicht en jaarplanning.

 

Inspireren

 

‘Klaar voor het Schooljaar’ wil daarnaast ook inspireren met boeken, enkele kopieerbladen en een pagina met tips rondom de seizoenen. Er is plaats om je bucketlist en mooie quotes van leerlingen te noteren en elke week biedt een gedachte, spelletje of tip voor in de klas.

 

MIJN MENING

 

De kaft van ‘Klaar voor het Schooljaar’ vind ik heel mooi vormgegeven. Het ziet er haast niet uit als een agenda, maar als een boek. Je kunt hem rustig op je koffietafel laten liggen en dan ziet het er gewoon nog mooi uit.

 

Persoonlijk vind ik het jammer dat je de agenda niet de hele dag open kunt laten liggen (zoals bijvoorbeeld bij een ringband). Daar staat tegenover dat ‘Klaar voor het Schooljaar’ wel erg stevig op me overkomt. Ik ben benieuwd hoe deze er na een jaar gebruiken uitziet.

 

Ik kan de agenda aanraden aan iedereen die dagelijks geïnspireerd wil worden door een mooie quote, eye-opener of filosofische gedachte. Daar speelt ‘Klaar voor het schooljaar’ helemaal op in.

 

ENTHOUSIAST?

 

Klik hier om ‘Klaar voor het Schooljaar’ te bestellen.

Klik hier voor de Facebook van ‘Klaar voor het schooljaar’.

 

 

Dit is een gesponsorde review.

 

 

 

LESKOMPAS

 

 

Stel je voor: je geeft een methodeles met als doel het vinden van persoonsvorm en onderwerp in een samengestelde zin. Je gaat op internet op zoek naar een poster waarop wordt uitgelegd wat persoonsvorm en onderwerp zijn, een spelvorm waarmee je dit klassikaal kunt inoefenen, een werkblad om (na de verwerking van je methode) nog extra te oefenen én naar een huiswerkopdracht. Dan ben je toch al snel anderhalf uur verder.

 

 

En stel je nu eens voor dat iemand anders al dat werk al

voor je heeft gedaan… Dat is waar LesKompas om draait!

 

 

De afgelopen weken mocht ik, samen met mijn collega’s, www.leskompas.nl uitproberen. Hieronder deel ik mijn bevindingen.

 

 

WEBSITE

 

Arjen van der Lely heeft 24 jaar voor de klas gestaan in Rotterdam, en áltijd met ICT gewerkt. In 2008 werkte hij in samenwerking met De Rolf Groep zijn idee voor een onderwijswebsite uit. En zo ontstond www.leskompas.nl .

 

LesKompas kun je zien als dé startpagina voor het basisonderwijs. Het is een databank, gevuld met allerlei materialen om je onderwijs middels ICT te verrijken. Je vindt er digitale tools, werkbladen, instructie tips, filmpjes en nog veel meer.

 

MOGELIJKHEDEN

 

 

Tips voor leerkrachten

 

Speciaal voor leerkrachten, is er een extra informatie pagina toegevoegd. Deze vind je door in de rechterbovenhoek op de letter i te klikken. Je komt dan terecht bij een overzicht met informatie over allerlei onderwerpen die voor leerkrachten interessant zijn. Denk aan kindermishandeling, ADHD, pesten en nog veel meer.

 

Zelf heb ik deze pagina gebruikt om tips te vinden voor het schoolkamp.

 

 

Methodelessen verrijken

 

Geef aan met welke methode je werkt, kies het hoofdstuk waar je mee werkt en de juiste les. Voila, er verschijnt een lijstje met weblinks die je kunt gebruiken om je les te verrijken.

 

Ik toonde een filmpje om mijn les over kleding te verrijken, zette een digibordtool in om het verschil tussen twee temperaturen te bereken, gebruikte een afbeelding van ’t kofschip bij spelling, oefende het vinden van de persoonsvorm met online spelletjes en printte werkbladen om de breuken te oefenen.

 

 

Digitaal opdrachten opgeven

 

Naast alle links die door LesKompas op de website zijn

geplaatst, kun je ook als school of als leerkracht links

toevoegen. Denk aan de schoolwebsite, maar

bijvoorbeeld ook aan het opgeven van digitaal huiswerk.

Kinderen loggen thuis in en maken de opdrachten

eenvoudig vanaf hun eigen computer of tablet.

 

Ik heb deze optie gebruikt om magtaken klaar te zetten

voor kinderen die klaar waren met hun weektaak. Nu

hoefden ze alleen nog op de link te klikken en konden

ze aan de slag.

 

 

REACTIES

 

Ik vind de woordjes memory heel leuk om te spelen! - leerling groep 3

 

Met LesKompas heb ik tientallen spellen gevonden om de tafeltjes klassikaal in te oefenen. Herhaling is zo belangrijk bij de tafels, en op deze manier blijft het leuk voor de leerlingen. - juf groep 5

 

Als ik een les moeilijk vind, en ik wil er extra uitleg over, dan kan ik er een filmpje over opzoeken en hoef ik niet altijd de juf te vragen. - leerling groep 7

 

Vooral bij de zaakvakken vind ik LesKompas heel handig. Door beeldmateriaal bij de lessen te zoeken, wordt de betrokkenheid vergroot. - juf groep 7/8

 

 

MIJN MENING

 

 

Ik zie LesKompas als een welkome aanvulling op de reguliere ICT mogelijkheden die ik al gebruik in mijn klas. Waar de methode software stopt (weergaves van werkboeken en enkele tools), gaat LesKompas verder. Het biedt mij een willekeur aan digitale hulpmiddelen om mijn onderwijs, zowel instructie als zelfstandig werken, nóg meer te verrijken.

 

 

En ja, ik gebruikte hiervoor ook al digibordtools, filmpjes en werkbladen om mijn lessen te verrijken. Maar toen moest ik ze zelf maken of zelf zoeken. Nu vind ik er meer dan ik zelf had kunnen verzamelen, en binnen een minuut. Dit bespaart me tijd die ik goed kan gebruiken voor andere belangrijke activiteiten in de klas.

 

 

Klik hier om de website www.leskompas.nl te bezoeken.

Klik hier om een gratis proefabonnement op LesKompas te nemen.

 

 

Dit is een gesponsorde review.

 

 

SQULA

 

In de zomervakantie kwam ik in contact met Squla. Ik mocht de vernieuwde versie van deze website een aantal weken met mijn klas uitproberen. Het was een groot succes. Squla is een website met leerspellen, instructievideo’s en nog veel meer!

 

WEBSITE

 

Als juf of meester log je gemakkelijk in de leerkrachtomgeving. In slechts één simpele stap maak je voor al je leerlingen een eigen account aan. Als je wilt, kun je dan per leerling een niveau instellen. Vorderingen die ze maken, kun je per week bekijken.

BIJZONDER

 

Klassikaal én individueel:

Met Squla is het mogelijk om met de hele klas samen te oefenen, bijvoorbeeld door instructievideo’s of quizzen in te zetten tijdens je lessen. Ook kun je de kinderen zelfstandig laten oefenen, bijvoorbeeld op de weektaak.

 

CITO:

Wil je je leerlingen individueel laten oefenen met de vraagstelling van CITO, dan kun je ook daar Squla voor inzetten. Er zijn hier namelijk speciale oefeningen voor.

 

Nieuwsbegrip:

Gebruiken je Nieuwsbegrip in de klas? Dan kun je dit super combineren met Squla. Er wordt namelijk elke week een leerspel online gezet in samenwerking met Nieuwsbegrip en het nieuws van deze week.

 

Sociale vaardigheden:

Instructievideo’s over gevoelens of spelletjes over veilig internetten. Ook wat betreft de sociale vaardigheden kun je Squla inzetten.

 

MIJN MENING

 

Squla is ontzettend vriendelijk in het gebruik. Je hoeft je leerlingen eigenlijk geen uitleg erover te geven, want het wijst zich vanzelf. Ook ontzettend fijn, is het dat ik in de acht weken dat we Squla uitprobeerden, geen een keer van een leerling heb gehoord dat de website het niet deed.

 

MENING VAN EEN LEERLING

 

De laatste weken mochten we als we klaar waren op Squla. Dat is een hele leuke leer-website waar je leuke leerspelletjes kunt doen. Ik zit al in level 2! Je kunt ook met andere kinderen uit Nederland spelen. Als ze het goed doen, kun je dan op hun naam klikken en ze een compliment geven. Je kunt rekenen, taal en spelling en eigenlijk vanalles oefenen. Ik geef Squla een dikke 10! – leerling groep 8

 

Klik op de logo’s onder aan deze pagina om de website van Squla te bezoeken of deel te nemen aan de winactie via social media.

 

Klik hier voor meer informatie over Squla.

En klik hier als je je als leerkracht gratis wilt registreren.

 

 

Dit is een gesponsorde review.

 

 

DAGBOEK VAN EEN BIJNA JUF

 

Onlangs kwam ik via via het boek 'Dagboek van een bijna-juf' van Jessica Goertzen tegen. Een eerlijk en openhartig verhaal van een leerkracht over haar LIO periode. En ook al ligt mijn LIO periode al een paar jaartjes achter me, toch komen de verhalen van Jessica me heel herkenbaar voor.

 

HET BOEK

 

Een heel jaar afstuderen aan de Pabo en tegelijk stagelopen als juf van groep 2: een uitdaging! In schooljaar 2014-2015 ging juf Jessica deze uitdaging aan. Een klas met heerlijke kinderen leverde hilarische quotes op en zorgde voor genoeg belevenissen in het onderwijs. Daarom hield Jessica een dagboek bij om alles van deze reis van 'bijna-juf' naar echte juf vast te leggen.

 

Het boek bestaat uit 52 hoofdstukken, beginnend bij Jessica's voorbereidingen in de zomervakantie en afsluitend met het behalen van haar diploma. Alle jaarlijks terugkerende zaken die in een kleutergroep spelen, vind je er in terug: Kinderboekenweek, Sinterklaas, Carnaval, noem maar op. Je leeft met deze groep 2, en vooral met hun bijna-juf mee tijdens spannende, stressvolle, maar vooral mooie gebeurtenissen.

 

Als extraatje heeft Jessica aan het eind van het boek een overzicht toegevoegd van quotes die ze haar kleuters het afgelopen schooljaar heeft horen zeggen!

ENKELE VOORPROEFJES

 

Dat heb ik niet gedaan hoor

Ze zitten zeker op iedere school. Kinderen die nóóit wat doen. Kinderen die mega braaf zijn. Kinderen die altijd eerst hun vinger opsteken en met hun vinger voor hun mond enthousiast lopen te 'ssssj-ten' naar andere kinderen. Alleen ben ik van mening, dat dit type kind niet bestaat.

 

Uit: hoofdstuk 18, 30 oktober 2014

 

Tien keer hoera voor de juf

En dat het start, merk ik! Een mail over meso-en microanalyse, drie dagen oudergesprekken en een groepsoverzicht en -plan maken. Opeens een hele hoop, maar dan bedenk ik me dat dit nog maar het begin is. En stiekem geniet ik ervan... Dan denk ik: 'Oh yeah, kijk eens hoe stoer ik ben. Ik maak een groepsoverzicht' of 'Tien hoeraatjes voor juf Jessica, de dag heelhuids doorgekomen!`

 

Uit: hoofdstuk 35, 10 februari 2015

 

The Hunger Games op de speelplaats

Ken je die scène uit The Hunger Games? Die scène waarin iedereen op zijn plateau staat en gespannen naar de Hoorn des Overvloeds staart? Waar alle wapens en al het eten liggen? Zo voelt het ook aan als we in de rij staan. Over de speelplaats zijn verschillende fietsen en karren gezaaid. Touwen hangen aan hekken, autobanden rollen verlaten van links naar rechts. Ik zie 23 paar gespannen ogen naar het plein staren. Vooral naar... de cross-fiets. Vroeger (ik spreek over de tijd vóór Sinterklaas) was er ruzie om de oude crossfiets. Maar sinds we een nieuwe hebben gekregen van Sinterklaas, is het vooral het glimmende metaal van de nieuwe crossfiets dat de aandacht trekt. Als een stel bloeddorstige eksters likken ze hun gebarsten lipjes af.

 

Uit: hoofdstuk 42, 23 maart 2015

 

MIJN MENING

 

Goed om te zien dat zaken die ik tijdens mijn LIO periode tegenkwam, ook bij andere LIO'ers een rol spelen. Het boek was voor mijn echt een feest der herkenning.

 

En om de quotes waar Jessica het boek mee afsluit, heb ik hartelijk moeten lachen.

Ook voor andere bijna-juffen en bijna-meesters (Pabo studenten) vind ik dit boek echt een aanrader. Het leest lekker en je weet wat je allemaal kunt verwachten op je reis tot echte juf of meester.

 

Daarom vind ik het boek ook een super cadeautip voor leerkrachten voor hun stagiaire!

 

Klik op het logo's aan de rechterkant van deze pagina om 'Dagboek van een bijna-juf' te bestellen via uitgeverij Boekscout.

 

 

Dit is een gesponsorde review.

 

MIJN SPEELLOKAAL

 

Een paar weken geleden kwam ik in contact met Willemien Kranenburg-Halsema en haar website www.mijnspeellokaal.nl Mijn Speellokaal is een website waarop kinderen zelfstandig rekenen, taal, spelling en andere leerstof kunnen oefenen. Samen met de kinderen en andere leerkrachten op mijn school, heb ik de website mogen uitproberen. Hieronder lees je mijn bevindingen.

 

WEBSITE

 

Leerkrachtomgeving

Wanneer je als leerkracht inlogt, kom je terecht op een overzichtelijke webpagina. Je kunt er voor je hele groep of voor individuele leerlingen aangeven welke spellen ze mogen spelen. Als je een specifiek doel wilt oefenen, kan dat ook, want per doel staat aangegeven welke spellen er bij horen. Ook kun je via deze pagina terecht bij een aantal tools zoals een timetimer en stopwatch. Als extra optie kun je ook zelf woordenlijsten toevoegen (voor spelling of Engels) die dan in de spellen van jouw leerlingen opgenomen worden.

 

Leerlingomgeving

Als de kinderen inloggen, dan zien ze een soort werelddeel, met daarop allemaal landen. Ieder land staat voor een ander vakgebied. Zo heb je 'De Engelse Republiek', 'Rekenland' en 'Het Noorder Spellinggebied'. Wanneer de kinderen op een land klikken, wordt hierop ingezoomd en zien zij daar alleen de spellen staan die jij als leerkracht voor ze hebt toegevoegd. Wanneer de kinderen een spel uitspelen, dan verdienen ze daar kaasjes mee. De kaasjes kunnen ze gebruiken om de speciale spellen op het schateiland (in het midden) te spelen.

 

 

 

 

 

 

 

 

SPELLEN

 

Onderbouw

Voor de kinderen van de groepen 1 en 2 zijn er o.a. leuke spellen te vinden om te oefenen met groter/kleiner, de kleurschakeringen en de seizoenen. Doordat de kinderen de uitleg van de spellen kunnen beluisteren, kunnen zelfs kleuters de spellen vrij zelfstandig spelen.

In het spel 'boemeltreintje' sorteren de kinderen kleuren van licht naar donker, om het treintje te laten rijden.

 

Middenbouw

In de groepen 3, 4 en 5 wordt er veel gewerkt aan het automatiseren: van letters, van cijfers, van sommen en nog veel meer. Het merendeel van de spellen op Mijn Speellokaal is geschikt om als automatiseringsoefening te gebruiken.

Een voorbeeld hiervan is het spel 'straatje leggen', waarin de kinderen sommen oplossen om de straat te betegelen.

Bovenbouw

Juist voor de kinderen van de groep 6, 7 en 8 is het moeilijk om uitdagende spellen te vinden. Op Mijn Speellokaal zijn naast rekenen en spelling ook spellen te vinden om thema's van geschiedenis, natuur, aardrijkskunde, verkeer en Engels te oefenen.

Zo is er het spel 'find it', waarin kinderen in een overvolle speelkamer op zoek gaan naar Engelse woorden.

 

REACTIES

 

Ik heb al twintig kaasjes verdiend! - leerling uit groep 4

 

Eerst wisten we niet wat een 'traffic sign' was, en dat was het enige woord dat we nog moesten vinden in het spel, dus toen hadden we het opgezocht in het woordenboek en het spel uitgespeeld. - twee leerlingen uit groep 8

 

Het is vooral handig dat ik voor zwakkere of juist sterkere leerlingen andere spellen kan instellen, zodat het niet alleen leuk, maar ook écht leerzaam is. - juf groep 3/4

 

Ik vind het leuk dat we ook thuis kunnen spelen, want op school heb ik er soms weinig tijd voor door de weektaak. - leerling groep 7

 

MIJN MENING

 

Op de school waar ik werk hebben we Mijn Speellokaal nu ongeveer een maand kunnen uitproberen. Van kinderen en collega's heb ik er alleen maar positieve reacties over gekregen.

 

Zelf vind ik het fijn dat het niet veel tijd kost om spellen toe te voegen. Zo kan ik naar aanleiding van een toetsresultaat (bijvoorbeeld een leerling die de tafeltjes niet beheerst) een ander spel voor dit kind instellen.

 

 

 

 

 

 

Dit is een gesponsorde review.